Clicky

نگهداری گیاه پدیلانتوس (ستون فقرات شیطان)

نام فارسی : پدیلانتوس 
نام انگلیسی : EUPHORBIA TITHYMALOIDES 
خانواده : EUPHORBIACEAE – فرفیون – افوربیاسه 
گل پدیلانتوس یکی از گیاهان آپارتمانی است که نام‌گذاری آن با بی‌انصافی زیادی انجام شده است چراکه علاوه بر استفاده به عنوان گل آپارتمانی از عصاره‌اش برای افزایش حجم مواد معدنی استخوان مانند کلسیم و فسفر استفاده می‌شود و در پزشکی استفاده مؤثری دارد. 
 یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گل پدیلانتوس این است که در سرما رنگ برگ‌هایش از سبز به قرمز تغییر پیدا می‌کند  و علتش هم این است که سرما جذب فسفر از ریشه را مختل می‌کند و این حالت در گیاهان خصوصا در زمستان دیده می‌شود ولی باید مراقب باشید چون سرمای بیش از حد باعث ریزش برگ‌هایش می‌شود. برگ‌های این گیاه برای جلوگیری از سوختن در برابر نور آفتاب رنگ‌دانه‌هایی را در خود جمع می‌کنند که به رنگ قرمز بوده و قادرند تا طیف وسیعی از نور زیاد را کنترل کنند، از این رو زمانی که این گیاه در معرض نور خورشید قرار بگیرد، واریته های ابلق با حاشیه سفید برگ‌ها به رنگ قرمز تبدیل می‌شوند. این گیاه از نظر میزان نوری که نیاز دارد کمی حساس است، دقیقاً زمانی که قرمز شده و شما حس می‌کنید از زیبایی گیاه است، نشان از آن دارد که آفتاب به شدت بر روی گیاه فشار دارد! زمانی هم که برگ‌های سبز شروع به ریزش کرده و برگ‌های زیرین زرد می‌شوند، یعنی به گیاه نور کافی نرسیده است. اما نور زیاد اگر به گیاه برسد در نهایت منجر به ضخیم شدن ساقه‌ها شده و برگ‌های گیاه گوشتی می‌شوند. 
 
 تیم متخصص شرکت باغبانی سایبان سبز آریا یا اعزام سریع باغبان به محل کار و منزل جهت ارایه خدمات مشاوره ای و نگهداری گل و گیاه در کنارتان هست. تا همیشه از داشتن گیاهان سالم و شاداب لذت ببرید.
 
شرایط نگهداری و پرورش پدیلانتوس : 
نور مورد نیاز پدیلانتوس : 
به مکانی روشن تا نیمه روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. نور مستقیم آفتاب را فقط زمانی تحمل می کند که هوا گرم نباشد.یعنی ساعات ابتدای روز بهترین زمان برای تابش نور مستقیم آفتاب هستند. در غیر اینصورت و شدید بودن میزان نور بخصوص از پشت شیشه موجب می شود که حاشیه و نوک برگها بسوزند و برگها به تدریج شروع به چروکیده شدن و یا ریزش کنند.به همین دلیل وجود نور مستقیم اصولا برای روزهای گرم تابستانی توصیه نمی شود و از نور صبحگاهی بهتر است که در فصلهایی که آفتاب از شدت زیادی برخوردار نیست همانند اواخر فصل پاییز، در طی زمستان و اوایل فصل بهار استفاده کرد. وجود نور کافی در محیط یکی از دلایل بروز رنگ صورتی-ارغوانی در حاشیه برگهای این گیاه است. همچنین ساقه ها بخصوص نوک آنها به تدریج به سمت نور خم می شوند که می توان با چرخش گلدان گیاه به شکل هفتگی از این مسئله جلوگیری کرد. 
توجه کنید که نیاز به جابجایی گلدان نیست و فقط کافی است که گلدان را در همان جایی که است کمی بچرخانید.کمبود نور و تاریک بودن بیش از اندازه میحط موجب بلند شدن و عدم استحکام ساقه ها، افزایش فاصله برگها نسبت به هم، کوچک شدن برگها و پریدگی رنگ آنها می شود و رنگ صورتی – ارغوانی برگها نیز کمتر می شود. 
آبیاری پدیلانتوس : 
بهتر است زمانی که سطح خاک تا عمق حدود ۳-۲ سانتیمتر خشک شده بود نسبت به آبیاری اقدام شود زیرا این گیاه جز گیاهان گوشتی (ساکولنت Succulent) محسوب می شود و چنین گیاهانی به آبیاری زیاد و ماندگاری همیشگی آب در اطراف طوقه (ناحیه پایین ساقه که نزدیک به خاک است) حساس هستند. اگر هنوز زمانی که سطح خاک کاملا مرطوب است نسبت به آبیاری اقدام کنیم احتمال پوسیدگی قسمتهای پایین گیاه و ریشه ها افزایش می یابد.با کاهش دمای هوا نیاز گیاه به آب کمتر می شود و زمانی که دما زیر ۱۵ درجه است، حتما دقت کنید که گیاه را کم آبیاری کنید. 
خشکی کشیدن بیش از اندازه گیاه نیز از جمله دلایل چروکیدگی و خشکی برگها ، نازک شدن ساقه ها و ریزش برگها است . هنگام آبیاری به مقداری آب دهید که حتما از منافذ زیرین گلدان آب بیرون بیاید اما اجازه ندهید که کف گلدان با آب باقیمانده در زیر گلدانی در تماس باشد یعنی یا آب اضافی موجود در زیرگلدانی را بعد از آبیاری و خروج آب اضافی خارج کنید و یا اینکه به طور کل از گلدانهایی استفاده کنید که پایه دارند و بین کف آنان و زیرگلدانی آنها فاصله ای وجود داشته باشد. 
اگر گیاهانتان در حال خراب شدن هست و نمیدانید چه میزان آب برای گیاهان لازمه کارشناسان شرکت فضای سبز سایبان سبز آریا با ارایه خدمات مشاوره جهت تنظیم زمان آبیاری گیاهان داخل منزل و فضای باز کنارتان هستند.
دمای مناسب پدیلانتوس : 
پدیلانتوس به شدت به هوایی خنک علاقه نشان خواهد داد. اگر نور زیاد همراه با هوایی خنک در اختیار داشته باشید گیاه قرمز خواهد شد و این منجر به زیبایی دو چندان آن می‌شود. این گیاه تحملی برای هوا سرد نداشته و به سرعت در هوای سرد قارچ گرفته و از بین خواهد رفت. گل باید در مکانی قرار بگیرد که گردش هوای مناسب در آن جریان داشته باشد، چراکه در غیر این صورت برگ‌ها نازک خواهند شد. بنابراین برای نگهداری از این گیاه در تابستان بهتر است آن را در بالکن، راه پله روشن و یا اتاقی نگهداری کنید که مسیری برای عبور و مرور هوا وجود داشته باشد. رطوبت برای این گیاه بسیار لذت بخش است، با آنکه دمای معمولی اتاق برای رشد گیاه کافی است، اما لازم است بدانید فضایی مانند گلخانه و یا پاسیو برای این گیاه بسیار مناسب تر خواهد بود، و در واقع در چنین فضایی گیاه دارای رشد بسیار بهتری خواهد بود.
 
خاک مناسب پدیلانتوس : 
مناسب‌ترین خاک برای پدیلانتوس ترکیب خاک ماسه، پرلیت، کوکوپیت و پیت ماس است، برای این گیاه خاک کاکتوس‌ها هم مناسب است چراکه دارای زهکش مناسبی بوده و آب را بهتر از خود عبور می‌دهد. یک نکته را فراموش نکنید، می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد قارچ‌ها کمی پودر دارچین داخل خاک گیاه بریزید. در اوایل بهار که زمان رویش گیاه است، بهتر است تا از کودهای رشد استفاده کنید؛ اما اواخر بهار از کودهای مخصوص کاکتوس استفاده کرده تا پتاسیم و فسفری که داخل آن‌ها است بوته را محکم کند؛ این کار را باید ماهی یک‌بار انجام دهید. این گیاه از طریق بذر و یا قلمه‌زنی تکثیر می‌شود، و باید قلمه از زیر یک جوانه به‌صورت اریب بریده‌شده و به زیرخاک فرورود، برای آنکه ریشه زنی احتمال بیشتری داشته باشد بهتر است تا ۳ عدد جوانه زیرخاک قرار بگیرد. 
 
هرس پدیلانتوس : 
ساقه های این گیاه بعد از مدتی رشد ، بسیار بلند می شوند و احتمال ریزش برگهای ساقه های مسن نیز وجود دارد .برای حفظ ظاهر زیبای گیاه و همچنین تحریک رشد ساقه های جانبی و جدید که برگدار نیز هستند، هرس و کوتاه کردن ساقه های بسیار بلند ضرورت می یابد . کافی است ساقه ای را که خیلی بلند شده است از جایی که مورد نظرتان است کوتاه کنید اما به یک نکته حتما توجه کنید که در زمان هرس ، بیش از یک سوم یا ۳۰٪ حجم کل شاخسار گیاه را قطع و حذف نکنید تا گیاه شوکه نشود. زمان مناسب هرس نیز زمستان است. 
 
تکثیر پدیلانتوس : 
کاشت قلمه ای که از ساقه تهیه شده است یکی از راه های متدوال تکثیر گیاه پدیلانتوس می باشد. قلمه های تهیه شده در طی تابستان (وجود ۱۴ ساعت روشنایی) و آنهایی که از انتهای ساقه های گیاه تهیه می شوند شانس بیشتری برای ریشه زایی دارند. حدود ۲۴ ساعت قبل از اینکه از گیاه قلمه بگیرید گیاه را آبییاری کنید تا به تردی و طراوت ساقه ها کمک شود.همچنین به دلیل ترشح شیره از قسمت برش خورده و احتمال ایجاد حساسیت در اثر تماس با این شیره حتما قبل از تهیه قلمه دستکش دست کنید. از یک ساقه قلمه ای به طول ۱۵-۱۲ سانتیمتر تهیه کنید و حدود برگهای موجود در نیمه پایینی قلمه را جدا کنید. قلمه را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب و در دمای معمولی اتاق بر روی روزنامه قرار دهید تا شیره گیاه خارج و خشک شود که این عمل می تواند ۳-۲ روز طول بکشد. بعد از اینکه ترشح شیره تمام شدد می توان نسبت به کاشت قلمه اقدام کردمخلوط مناسب برای کاشت قلمه هها پرلایت به تنهایی و یا شن(با ذرات ۲-۱٫۵ میلیمتر) +خاک برگ(به نسبت ۳ به ۱) است. قبل از کاشت قلمه ها این مواد را به خوبی خیس کنید و بعد از گذشت ۳۰-۱۵ دقیقه و خروج آب اضافی نسبت به کاشت قلمه ها اقدام کنید. حداقل میزان فرو بردن قلمه در بستر کاشت حدود ۵ سانت از ته قلمه است البته می توان حدود یک سوم قلمه را نیز در خاک فرو کرد. 
نباید اجازه داد که خاک خشک شود و کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه و یا غبارپاشی و همچنین مکانی روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیز از اعمالی هستند که به ریشه زایی بهتر کمک می کنند. شکل گیری ریشه ها در صورت مساعد بودن شرایط حدود ۲ هفته طول می کشد. همچنین قلمه های این گیاه در آب نیز ریشه دار می شوند اما در صرت استفاده از این روش و زمانی که ریشه ها به طول حداکثر ۵ سانتیمتر رسیدند نسبت به انتقال قلمه ها به مخلوط خاکی مناسب اقدام کنید.
 

لینک های مفید

https://floragarden.ir/magazine/

https://msgol.ir/blog/

 خدمات فضای سبز سایبان سبز آریا این افتخار را دارد که با کادر مجرب از متخصصین کشاورزی و طراحی فضای سبز با بهترین متدها و کیفیت و قیمت های رقابتی با بیش از 15 سال سابقه حرفه ای آماده ارائه خدمات زیر به شما عزیزان باشد:

  • طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز
  • طراحی و نصب سیستم های آبیاری تحت فشار
  • طراحی و اجرای روف گاردن، گرین وال و پالوداریوم
  • اجرای چمن طبیعی و مصنوعی
  • خدمات نگهداری گیاهان آپارتمانی و محوطه های باز در محل کار و منزل (اعم از مبارزه با آفات، بیماری ها و حذف علف های هرز،    چمن زنی، کوددهی، هرس، عملیات به زراعی باغچه، کاشت گل و گیاه و ....)
  • اعزام باغبان متخصص در سریع ترین زمان به محل
  • و سایر خدمات باغبانی .....
جهت آشنایی با شرکت و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا به سایت شرکت سایبان سبز آریا مراجعه نمایید.