Clicky

نکات مهم در نگهداری گیاه یوکا

 

 

نگهداری گیاه یوکا

بسیار آسان است به همین دلیل برای کسانی که با نگهداری گل و گیاه آشنایی کمی دارند، می توانند به راحتی گیاه یوکا را نگهداری و پرورش دهند. از گیاه زینتی یوکا می توان در آپارتمان، انواع محیط کار و بیرون از منزل نگهداری کرد. در زیر به شرایط نگهداری یوکا مانند آبیاری، نور مورد نیاز، خاک و غیره خواهیم پرداخت.

آبیاری

گیاه یوکا بیشتر در مناطق کویری و خشک رشد می‌کند، پس آبیاری زیاد را دوست ندارد و آبیاری بیش از حد، باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. در فصل رشد گیاه یوکا یعنی در بهار و تابستان، می توانید تا 3 روز در هفته آن را آبیاری کنید و در فصل پاییز و زمستان میزان آبیاری را کم کرده و حدود 7 تا 10 روز یکبار آن را آب دهید.

بهترین زمان برای آبیاری یوکا هنگامی است که خاک گلدان تا عمق 2 سانتیمتری خشک شده باشد. از گلدانی برای یوکا استفاده کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب اضافی را خارج کند. نکته دیگر هنگام آبیاری یوکا، دقت کنید آب بر روی برگهای آن ریخته نشود

کارشناسان شرکت سایبان سبز آریا با اعزام باغبان های ماهر و متخصص کلیه خدمات نگهداری گیاهان آپارتمانی در محل کار و منزل شما را با بهترین کیفیت و قیمت انجام میدهند

جهت ثبت سفارش و مشاوره رایگان همین حالا کلیک نمایید.

دما

گیاه یوکا در برابر گرما و دما مقاوم است و تحمل دمایی بالایی دارد. بهترین دما جهت نگهداری یوکا بین 13 تا 27 درجه سانتیگراد است و کمترین دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند، 8 درجه سانتیگراد است. اگر در زمستان گیاه یوکا را بیرون از خانه نگهداری می کنید، آن را به داخل بیاورید. در تابستان که دمای هوا به حدود 40 درجه سانتیگراد می رسد، گیاه یوکا تان را به فضای خنک تر جابجا کنید و با اسپری آب آن را غبار پاشی کنید.

نور 

گیاه یوکا، نیاز به نوری غیرمستقیم و کامل دارد. البته در گونه یوکا درختی میزان نور مورد نیاز گیاه به طور متوسط می باشد. این گیاه حداقل 6 ساعت نور لازم دارد و اگر مقدار نور تامین شده کمتر از این مقدار باشد،  باعث کمرنگ شدن برگهای زیبای یوکا می‌شود. همچنین نور زیاد و مستقیم، باعث سوختگی یا ریزش برگ های یوکا می شود. پس فراهم کردن نور کافی و مناسب از دغدغه های گیاه یوکا است.

بهترین روش برای تأمین نور مورد نیاز گیاه یوکا، استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه است. استفاده از لامپ مخصوص رشد گیاه، از این لحاظ مهم است که در روزهای گرم تابستان که نور شدید است باعث می‌شود که گیاه دچار، ریزش و یا سوختگی برگها نشود و از طرفی اگر نور محیط کافی نباشد باعث می‌شود که برگهای پایین گیاه زرد نشود

 

 برای خرید انواع لامپ رشد گیاه از ایران گرولایت کلیک کنید. 

نکته ای مهم درباره نگهداری گیاه یوکا این است، اگر قصد دارید گیاه را از محیط کم نور به محیط پرنور منتقل کنید، باید به تدریج این کار را انجام دهید زیرا ممکن است در ناحیه پشت برگها، لکهای سفید رنگی تشکیل شود.

خاک

گیاه یوکا به خاکی سبک با زهکشی خوب احتیاج دارد. اما اگر زهکشی خاک خوب نباشد، باعث می شود تا آب اضافی اطراف ریشه جمع شود و باعث پوسیدگی آن شود. مخلوط های مختلفی از خاک، برای رشد و نگهداری گیاه یوکا استفاده می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم و شما می توانید یکی از این موارد را به عنوان خاک مناسب برای گیاه یوکا تان انتخاب کنید:

  • ترکیبی از دو قسمت شن و سه قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت
  • مخلوط شن و ماسه و پرلیت
  • مخلوطی از خاک باغچه، پرلیت و پیت ماس

معمولاً اضافه کردن پرلیت باعث می شود که زهکشی خاک بهتر شود. برای یوکا تنه درختی بهتر است از خاک لومی(مخلوطی از شن، رس و مواد آلی)  و پرلیت استفاده شود.

کوددهی یوکا

برای رشد بهتر گیاه میتونید هر ماه از تقویت کننده ها استفاده کنید. در فصول رشد هر 2 هفته یک بار از کودهای مایع استفاده کنید.

هرس یوکا

این گیاه به هرس خاصی نیاز نداره فقط باید برگ‌های زیرین و زردش رو از گیاه جدا کنید. با جدا کردن برگ‌های زیرین یوکا و سرزنی میشه گیاهی ساقه بلند که در انتهای هر ساقه دسته‌ای برگ وجود داره درست کرد. در صورتی که گیاه یوکا شما بیش از حد بلند شده و برای فضا مناسب نیست باید تنه اون رو کوتاهش کنید. برای این کار گیاه رو به آرومی از گلدونش خارج کنید و با اره و یا یک چاقوی بزرگ و تیز تنه رو تا اندازه دلخواهتون کوتاه کنید. تنه ریشه دار رو مجدد در خاک قرار بدید و منتظر ظهور برگ های زیباش باشید.

تمیز کردن برگ های یوکا

برای تمیز کردن برگ های یوکا از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کنید و از براق کننده های شمیایی به هیج وجه استفاده نکنید.

رطوبت مورد نیاز یوکا

برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بهتره در فصل تابستون هر روز اون رو آبپاشی کنید. همچنین شما میتونید ظرفی پر از اب برای تامین رطوبت گیاه در کنارش قرار بدید. راه های تامین رطوبت گیاهان ساده و راحت هستن.

 

تعویض گلدان یوکا

در ۲ سال اول رشد گیاه نیازمند به تعویض گلدان به سایز بزرگ تره و بعد از اون در صورت بیرون زدن ریشه های گیاه از خاک و یا سوراخ های زهکش گلدون، اقدام به تعویض گلدونش کنید. در غیر این صورت به دلیل اندازه بزرگ این گیاه، تعویض سالیانه ی خاک های سطحی با خاک غنی کافیه

جهت تعویض گلدان و خاک  گیاهان آپارتمانی شرکت سایبان سبز آریا در اولین فرصت با اعزام کارشناسان متخصص در کنار شماست.

گل دهی یوکا

گیاهان یوکا به شکوفه های فراوان و زیبا مشهور هستن. اگه یوکا شما گل نمیده، باید در فصل رشد گیاه رو با کودهای پتاس بالا تغذیش کنید، کودهایی مثل ۱۲-۱۲-۳۶، اگه خاک گیاه دارای کمبود مواد مغذیه، کودی رو انتخاب کنید که غنی از فسفر یا پتاس باشه. علاوه بر این، گیاه یوکا رو بیش از حد آبیاریش نکنید. آب بیش از حد منجر به بیماری های قارچی میشه و از گل دهی گیاه جلوگیری میکنه. در نهایت، توجه داشته باشید که علاوه بر مواردی که گفتیم اولین شرط گلدهی یوکا رسیدن به سن بلوغ هست، پس هیچوقت برای گلدهی این گیاه عجله نکنید.

روش های تکثیر یوکا

 تکثیر گیاه یوکا از روش های مختلفی مثل تکثیر از طریق پاجوش یوکا، قلمه یوکا، بذر یوکا و انجام میشه.

مشکلات یوکا

  • زرد شدن برگ های پایینی:

علت ایجاد این مشکل این است که نور دریافتی کافی نیست و گیاه به نور بیشتری احتیاج دارد. گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید.

  • کوچک شدن برگ های جدید و رشد نکردن آن ها:

کمبود مواد مغذی مورد نیاز گیاه در خاک این مشکل را ایجاد میکند. با کود مناسب گیاه را تقویت کنید.

اگر کوددهی را به صورت منظم انجام میدهید، احتمالا سردی هوا موجب ایجاد مشکل شده باشد.

  • رنگ پریده‌ شدن برگ ها

این مشکل اصولا به دلیل زیاد بودن نور مستقیم ایجاد میشود.گیاه یوکا تقریبا به نور زیادی احتیاج دارد اما قرار گرفتن زیاد در نور مستقیم آفتاب به خصوص در هنگام ظهر میتواند به این گیاه آسیب وارد کند.

  • وجود نقاط زنگ مانند بر روی برگها :

دلیل ایجاد این مشکل استفاده از مواد براق کننده شیمیایی بر روی برگ هاست. برای رفع مشکل برگها را با اسفنج مرطوب تمییز نمایید.

  • گیاه خود را انداخته است

ریشه‌ها به اندازه ی کافی رشد نکرده‌اند. گیاه را به گلدان کوچکتری منتقل کرده و خاک اطراف ریشه را کاملا متراکم کنید و گلدان را در محل پرنورتری قرار دهید.

  • خشک شدن برگ ها در تابستان

گرم بودن هوا موجب ایجاد این مشکل میشود.گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

  • سیاه شدن و پوسیدن همه ی برگ های یک شاخه

آبیاری بیش از اندازه این مشکل را ایجاد میکند ، توجه کنید که در مدت زمان بین دو آبیاری خاک های سطحی گلدان حتما خشک شود

مبارزه و تشخیص به موقع آفات و بیماری امری ضروری  است

 

با اعزام به موقع کارشناسان گیاه پزشکی شرکت سایبان سبز آریا جهت ارایه خدمات قارچکشی و سمپاشی در کنارشماست

 

قارچ گیاه یوکا:

 

 

 

  • لکه برگی

از انواع بیماری‌های قارچی است که دلایل متفاوتی میتواند موجب ایجاد آن شود. این بیماری موجب ایجاد زخم هایی بر روی برگ میشود که بسته به نوع قارچ رنگ آن ها متفاوت است.

  • برای مثال قارچ coniotyrium زخم‌هایی زرد رنگ به‌ اندازه 2 میلی‌متر بر روی برگ به خصوص برگ‌های مسن‌تر گیاه ایجاد میکند که این زخم‌ها به تدریج بزرگ و قهوه‌ای رنگ می‌شوند و معمولاً بر روی سطح بالایی برگ تشکیل می‌شوند سرعت شیوع این لکه‌ها از برگی به برگ دیگر نسبتاً زیاد است.
  • یک بیماری قارچی دیگر موجب ایجاد لکه‌های زرد رنگ با ته مایه نارنجی میشود. که هاله‌ ای تیره‌تر آن را احاطه کرده است لکه‌ها می‌توانند به قطر حدود نیم سانت و به رنگ کرم الی قهوه‌ای رنگ باشند.
  • قارچ cytosporina موجب ایجاد لکه‌هایی به رنگ خاکستری و حاشیه قهوه‌ای بخصوص که در نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود و به تدریج موجب زوال و از بین رفتن برگ می‌شود مکان‌هایی با تهویه نامناسب هوا و خیس شدن برگسار در زمان آبیاری از جمله دلایل شیوع این بیماری است.
  • قارچ بوتری تیس موجب ایجاد کپک خاکستری بر روی برگ ها میشود که خود علت ایجاد آن هوای سرد و مرطوب است، گیاه را با سم قارچ کش سمپاشی نموده و به محل گرم منتقل کنید. آبیاری را کاهش داده و غبار پاشی را نیز تا رفع علایم متوقف کنید.

آفت یوکا:

  • شپشک آردآلود

نشانه وجود این آفت ایجاد زخم های سفید پنبه ای شکل بر روی برگ ها و ساقه است.این حشره از شیره گیاه تغذیه کرده و موجب ضعیف شدن آن و ریزش برگ ها میشود.برای  حل این مشکل گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علایم بر طرف شوند.

  • راه دیگر برای کاهش آفت این است که با پنبه ی آغشته به آب و صابون برگ ها را تمیز کنید.
  • کنه قرمز:

از حشره های آفت است، موجب ایجاد زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگ ها میشود .برای حل مشکل برگ را با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی خیس کنید و یا گیاه را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

  • سوختگی جنوبی:

به تمامی قسمت‌های گیاه بخصوص ساقه حمله می‌کند و موجب پوسیدن و از بین رفتن آنان می‌شود استفاده از بسترهای کشت ضد عفونی شده. عدم خیس شدن برگسار حین آبیاری. عدم خیس و غرقابی شدن بستر کاشت و در نهایت به‌کارگیری قار چکش‌های مناسب از جمله راهکارهای مبارزه با بیماری قارچی است.

  • تریپس:

این آفت از شیره گیاه تغذیه می‌کند برگ‌ها چروکیده و بدشکل می‌شوند و لکه‌های خاکستری نقره‌ای بر روی برگ شکل می‌گیرد.