Clicky

کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی

 

درست است که گیاه مواد مغذی اش را از خاک دریافت می کند اما معمولا لازم است که ما هم موادی را به خاک اضافه کنیم تا خاک غنی شده و بتواند مواد غذایی کافی را به گیاه برساند. برای تقویت گیاهان معمولا از انواع کودهای ارگانیک و شیمیایی استفاده می شود. شاید برای شما هم پیش آمده که بخواهید گیاهتان را تقویت کنید اما ندانید که چه کودی برای آن بهتر است. در این مقاله انواع کود شیمیایی ، ارگانیک و … را به شما معرفی می کنیم. پس برای آشنایی با انواع کود گیاهان آپارتمانی با ما همراه باشید.

کود و انواع آن

به هر ترکیب آلی یا زیستی که حاوی عناصر مغذی است و باعث بالا رفتن حاصلخیزی خاک می شود، کود می گویند. این ترکیبات می توانند با افزایش مواد مغذی یا بهبود کارایی خاک باعث رسد بهتر گیاهان شوند. کودها را در سه دسته: انواع کود شیمیایی ، انواع کود ارگانیک و کود زیستی تقسیم بندی می کنند. در ادامه با هر یک از این کودها بیشتر آشنا می شویم.

1. کودهای شیمیایی

عناصری که گیاه برای بقا و رشد به آن ها نیاز دارد در دو گروه قرار می‌گیرند :

عناصر پرمصرف(ماکرو المنت) مثل نیتروژن(ازت)، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم

عناصر کم مصرف(میکرو المنت) مثل آهن، روی، منگنز، مس و بور

این عناصر به نسبت های مختلف در کودهای شیمیایی وجود دارند.

انواع کودهای شیمیایی

کودهای ماکرو المنت : کودی که عناصر پرمصرف گیاه با نسبت های مختلف در ترکیب آن به کار رفته است. کود ازت، کود پتاسیم، کود فسفر، کود کلسیم و منیزیم و کود مخلوط همگی از انواع کود شیمیایی ماکرو المنت هستند.
کودهای میکرو المنت : کودی که عناصر کم مصرف گیاه در ترکیب آن به کار رفته است. استفااده از این کودها نیاز به دقت زیادی دارد. چرا که این عناصر به مقدار کم برای گیاه ضروری هستند و در صورت استفاده بی رویه می توانند باعث مسمومیت گیاه شوند. کود آهن، کود منگنز و… از انواع کمود شیمیایی میکرو المنت هستند.

 

موارد مصرف کود شیمیایی

کود شیمیایی با توجه به درصد عناصر به کار رفته در آن کاربردهای مختلفی دارد. همچنین نوع کود، مقدار مصرف، و زمان استفاده انواع کود شیمیایی با یکدیگر متفاوت است. دقت کنید که استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی آلودگی های محیط زیستی و به خطر افتادن سلامت انسان را در پی دارد.

2. کودهای آلی( ارگانیک )

کود آلی به کودی گفته می شود که منشا طبیعی(حیوانی یا گیاهی) دارد.

 

انواع کودهای ارگانیک

کودهای حیوانی :

استفاده از کودهای حیوانی از گذشته های دور موردتوجه کشاورزان بوده است. انواع کودهای ارگانیک حیوانی از فضولات حیواناتی مثل اسب، گاو، گوسفند و مرغ و … تهیه می شود. کود حیوانی علاوه بر افزایش عناصر مغذی خاک به افزایش نفوذ و نگهداری آب در خاک هم کمک می کند.

کود سبز :

  یک روش افزایش مواد مغذی خاک استفاده از کود سبز است که با بقیه انواع کود تفاوتی عمده دارد. در این روش برای تقویت خاک قبل از کاشت محصول اصلی ، محصولی فرعی در خاک می کارند. بعد از سبز شدن محصول فرعی آن را برداشت می کنند.این کار کمک می کند که خاک برای کشت محصل اصلی آماده شود.  محصول اولیه ای که کاشته می شود باید رشد سریعی داشته و به آب و کود زیادی نیاز نداشته باشد. استفاده از این روش بیشتر برای باغبانی و کشاورزی کاربرد دارد و برای گیاهان آپارتمانی باید به سراغ کودهای دیگر بروید.

کمپوست :

یکی از بهترین انواع کود گیاهان آپارتمانی کمپوست است. کمپوست را از پسماندهای حیوانی، گیاهی؛ غذایی و خانگی تحت شرایط پوسیدگی تهیه می کنند. در واقع تولید کمپوست یک روش بازیافت زباله های شهری، فاضلاب و … محسوب می شود که از گذشته مورد استفاده بوده است. استفاده از کمپوست به طور طبیعی می تواند باعث بهبود تهویه خاک، دفع آفت ها و کاهش وزن خاک های سنگین شود. ورمی کمپوست یکی از انواع کمپوست است که به کمک کرم خاکی تولید می شود و کاربرد گسترده ای دارد.

خاکبرگ :

خاکبرگ ترکیبی است که از پوسیدگی بقایای گیاهان(برگ، دمبرگ و …) حاصل می شود. این ترکیب ارزش غذایی بالایی ندارد و بیشتر برای سبک کردن خاک استفاده می شود.

طرز تهیه خاک برگ

3. کودهای بیولوژیکی ( زیستی )

کودهای بیولوژیک نوع جدیدی از کودها هستند که توسط میکروارگانسیم های مفید تولید می شوند. این نوع کودها بدون آلودگی بوده به محیط زیست آسیب نمی رسانند. عملکرد کودهای بیولوژیک، کمک به جذب بهتر عناصر مغذی توسط گیاه است. میکروارگانیسم هایی که برای تولید کودهای زیستی استفاده می شوند شامل باکتری ها(ریزوبیوم و ازتوباکتر)، جلبک ها و قارچ ها(میکوریزا) هستند. استفاده از کودهای زیستی عوارض و آسیب های کود شیمیایی را برای سلامت انسان و محیط زیست ندارد.

 

شرکت خدمات فضای سبز سایبان سبز آریا این افتخار را دارد که با کادر مجرب از متخصصین کشاورزی و طراحی فضای سبز با بهترین متدها و کیفیت و قیمت های رقابتی با بیش از 15 سال سابقه حرفه ای آماده ارائه خدمات و همکاری در موارد ذیل می باشد:

طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز

طراحی و نصب سیستم های آبیاری تحت فشار

طراحی و اجرای روف گاردن، گرین وال و پالوداریوم

اجرای چمن طبیعی و مصنوعی

مشاوره انتخاب، چیدمان و تهیه بهترین گیاهان آپارتمانی و فضای باز

طراحی دکوراسیون با گیاه

طراحی دکوراسیون و اجرای بالکن و تراس

طراحی و محوطه سازی باغچه

و سایر خدمات فضای سبز .....