Clicky

کشاورزی شهری با کشت هیدروپونیک در منزل

 

راهنمای کشت هیدروپونیک در منزل

 

کشاورزی نوین- کشاورزی شهری

 

 

 

 

چگونه یک سیستم هیدروپونیک کم خرج خانگی بسازم؟

 

 

 

تمامی خدمات طراحی، اجرا و نگهداری فضای سبز مورد نیاز شما توسط متخصصان گروه مهندسی سایبان سبز آریا انجام خواهد شد و هر زمان که به مشاوره نیاز داشتید، به متخصصان ما اعتماد کنید.

 

سیستم هیدروپونیک خانگی

در این پست به معرفی ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش کشت هیدروپونیک (تکنیک کشت شناور) که براحتی قابلیت اجرا در منزل را دارد، می‌پردازیم تا علاقه‌مندان این تکنیک، بتوانند در منزل خود با حداقل هزینه، یک سیستم کشت هیدروپونیک ساده را داشته باشند تا هم از مزایای محصول سالم آن بهرمند شوند و هم اینکه آزمونی ساده برای ورود حرفه‌ای به این تکنیک در آینده باشد.

شمای کلی از تکنیک کشت هیدروپونیک شناور

تجهیزات و مواد مورد نیاز:

آکواریوم یا مخزن پلاستیکی با سایز متوسط یک عدد (قابل تهیه از فروشگاه‌های آکواریومی یا پلاسکو)

پمپ هوای آکواریومی (تک یا دو خروجی) متناسب با اندازه آکواریوم یا مخزن یک عدد (قابل تهیه از فروشگاه‌های آکواریومی)

سنگ هوای میله‌ای (متناسب با اندازه آکواریوم یا مخزن) به همراه لولۀ هوا یک عدد (قابل تهیه از فروشگاه‌های آکواریومی)

فوم پلی استایرن (یونولیت) به ضخامت 10 یا 5 سانتیمتر متناسب با ابعاد آکواریوم یا مخزن

گلدان پلاستیکی سوراخ‌دار به تعداد مورد نیاز

پرلیت یا لیکا سایز 5-3 میلیمتر (به مقدار لازم جهت پر کردن گلدانها) (قابل تهیه از فروشگاه‌های محصولات و خدمات کشاورزی)

فویل آلومینیومی یک بسته

اسپری رنگ مشکی یا نقره‌ای یا قهوه‌ای

کود مخصوص هیدروپونیک (برای تهیۀ آن می‌توانید با من تماس بگیرید).

کارت زرد یک یا دو عدد (قابل تهیه از فروشگاه‌های محصولات و خدمات کشاورزی)

نشا گیاه مورد نظر به تعداد مورد نیاز (قابل تهیه از فروشگاه‌های محصولات و خدمات کشاورزی یا گلخانه‌های درون شهری)

کاغد تورنسل (قابل تهیه از فروشگاه‌های لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی)

روش اجرا:

ابتدا کلیه لوازم و تجهیزاتی که قابلیت شستشو دارند را با آب تمیز بشویید (آکواریوم یا مخزن، لوله هوا، سنگ هوا، گلدان پلاستیکی، پرلیت و یونولیت).

درصورتیکه از مخزن پلاستیکی شفاف استفاده می‌کنید، باید حتما قبل از استفاده آنرا با رنگ تیره بپوشانید تا مانع رسیدن نور به داخل محلول غذایی شود.

 

 

پس از تهیه آکواریوم یا مخزن مناسب و تجهیزات متناسب سایز آکواریوم یا مخزن، یونولیتی به ضخامت 10 یا 5 سانتیمتر بر اساس تعداد و وزن گلدان‌ها و ابعاد دهنۀ آکواریوم یا مخزن تهیه کنید.

 

 

 

 

 

یونولیت را بر اساس نوع گیاه و تعداد گلدان‌هایی که مد نظر دارید و ابعاد آکواریوم یا مخزن با فواصل 20-10 سانتیمتر از یکدیگر (مرکز به مرکز) و با توجه به قطر گلدان، با دریل و مته گرد بر یا تیغ برش داده و سوراخ کنید (مراقب دست خود باشید!) قبل از برش دادن اندازه گلدان‌ها را با مداد بر روی یونولیت علامت بزنید.

 

 

 

 

سپس گلدان‌های پلاستیکی سوراخ‌دار را بر روی یونولیت قرار دهید. در صورتیکه تا این مرحله درست پیش رفته باشید، با قرار دادن گلدان‌ها روی یونولیت، بر روی آن ایستاده و به پایین سقوط نمی‌کنند. در صورتیکه گلدان پلاستیکی سوراخ‌دار پیدا نکردید، می‌توانید گلدان‌های پلاستیکی مخصوص کشت کاکتوس را تهیه کرده و با دریل یا میخ داغ، اطراف آنها را سوراخ کنید. همچنین از سوسک‌گیرهای توالت پلاستیکی گلدانی شکل هم می‌توانید استفاده کنید.

 

سپس، لولۀ هوا را به سنگ هوای میله‌ای و پمپ هوا متصل کرده و سنگ هوا را داخل آکواریوم یا مخزن قرار دهید.

 

 

 

 

داخل آکواریوم یا مخزن را از آب تمیز پر کنید (در صورتیکه از آب شهری استفاده میکنید، آنرا 24 ساعت قبل تهیه کنید تا علاوه بر هم‌دما شدن با محیط، کلر آب نیز خارج شود کلر موجود در آب برای رشد گیاه مناسب نیست).

سپس نشاهای گیاه را که داخل خاک قرار دارند، به آرامی خارج کنید (مراقب باشید به ریشه‌ها صدمه‌ای نرسد) و با آب ریشه‌ها را بشویید تا خاک اطراف ریشه‌ها بطور کامل از بین بروند.

 

 

نشاها با ریشه‌های لخت را بگونه‌ای داخل گلدان‌های پلاستکی قرار دهید تا طول ریشه در کل ارتفاع گلدان قرار گیرد.

سپس داخل گلدان پلاستیکی را با پرلیت یا لیکا پر کنید. گلدان پلاستیکی را بر روی حفره‌های ایجاد شده بر روی یونولیت قرار داده و یونولیت را داخل آکواریوم یا مخزن پر شده از آب قرار دهید.

یونولیت به دلیل سبک بودن، همیشه بر روی آب می‌ایستد اما به دلیل وزن ایجاد شده توسط گلدان‌ها، تا حدی داخل آب فرو می‌روند. همین عمل باعث می‌شود تا آب با خاصیت مویینگی خود، از بین دانه‌های ریز پرلیت بالا آمده و به تمام ریشه برسد.

آکواریوم یا مخزن را به جایی با نور مستقیم منتقل کنید. دور تا دور آکواریوم را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا نور باعث ایجاد جلبک در آب نشود. جلبک با مصرف اکسیژن و مواد مغذی، در رشد گیاه اصلی اختلال ایجاد می‌کند. اما درصورتیکه از مخزن پلاستیکی غیر شفاف استفاده کرده باشید، نیازی به استفاده از فویل آلومینیومی نخواهد بود.

 

پمپ هوا را روشن کنید.

کود مورد نظر را با توجه به مقدار مصرفی توصیه شده بر روی پاکت یا بطری و با توجه به حجم آب موجود در آکواریوم یا مخزن، رقیق کنید و به مجموع آب اضافه کنید.

کارت زرد را برای جذب حشراتی چون شته و ، کنار محل نگهداری آکواریوم یا مخزن خود قرار دهید.

از کاغذ تورنسل برای چک کردن میزان اسیدیتۀ کل محلول بصورت روزانه استفاده کنید. میزان اسیدیته یا pH باید در محدودۀ 6.5 باشد. در صورتیکه از این محدوده بالاتر رود، باید حتما با اسیدی مانند اسید نیتریک بصورت قطره قطره، pH را به محدودۀ مورد نظر رساند.

توجه:

1- در هنگام کار با اسید، مراقب دست و صورت خود باشید و همواره با دستکش لاستیکی و عینک کار کنید.

2- در هنگام کار با اسید، حتما و همیشه در محیطی دارای تهویه کار کنید.

3- همیشه اسید را به آب اضافه کنید نه برعکس.

 

توصیه‌ها:

پمپ هوا باید همیشه بصورت 24 ساعته روشن باشد یا با تایمر، روشن خاموش شدن آن کنترل شده باشد تا همیشه آب دارای اکسیژن کافی باشد.

کوددهی باید هر 2 هفته یکبار تکرار شود و برای این منظور باید کل آب آکواریوم یا مخزن تخلیه شده، با آب تازه و کود جدید مجددا شارژ شود. خارج کردن کل محلول غذایی بدلیل عدم ایجاد تجمع عناصر و عدم بروز حالت سمیت برای گیاه، لازم است (این روش که به سیستم باز معروف است، در روش تجاری منسوخ شده است).

در صورت کاهش حجم آب آکواریوم در طول رشد، مقدار کاهش یافته را با آب تازه جبران کنید.

مطمن باشید که آکواریوم یا مخزن کج یا شیبدار نیست و بر روی سطحی صاف قرار دارد.

از بچه‌ها هم برای ساختن این مجموعۀ زیبا می‌توانید کمک بگیرید و آنها را در ساخت این مجموعه مشارکت دهید (بعنوان کاردستی برای مدرسه هم می‌توانید از پروژۀ تکمیل شده، استفاده کنید).

 

گیاهان قابل کشت:

تقریبا تمام گیاهان را براحتی می‌توان در تکنیک کشت هیدروپونیک، بکار برد اما گیاهانی که براحتی در این سیستم خانگی جوابگو خواهند بود، سبزیجاتی چون ریحان، جعفری، نعناع، کاهو و صیفیجاتی چون گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و خیار هستند. جهت پرورش گل‌ها هم می‌توانید از همین تکنیک استفاده کنید.

 

تمامی خدمات نصب و راه اندازی سیستم های آبیاری فضای سبز مورد نیاز شما توسط متخصصان گروه مهندسی سایبان سبز آریا انجام خواهد شد و هر زمان که به مشاوره نیاز داشتید، به متخصصان ما اعتماد کنید.