Clicky

نکات آموزشی نگهداری گیاهان در فصل سرما - شرکت باغبانی سایبان سبز آریا

 
محافظت از گیاهان در فصل سرما
نکات مهم در نگهداری گیاهان در فصل سرما
با فرارسیدن زمستان و کم شدن نور خورشید و گرمای آن گیاهان وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند و درصورتی‌که شما از این گیاهان در محیط‌های آپارتمانی به خوبی مراقبت نکنید؛ ممکن است دچار مشکلاتی شده و از بین بروند. سرد شدن هوا، رطوبت کم، روزهای کوتاه و نور کم در زمستان، زندگی گل‌های آپارتمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان آشنا شوید.
 
محافظت از گیاهان در برابر سرمای زمستان ، یک نکته بسیار مهم برای ادامه بقای گیاهتان است. بی شک همه شما دوست داران گل و گیاه مشکل محافظت از گیاه در برابر سرما را دارید. به همین منظور قصد داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم. از طرفی راه حل هایی را برای شما دوستان مشخص کنیم تا بتوانید از گیاهان خود در برابر سرمای پاییز و زمستان مراقبت کنید.
 
نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان
 
گل و گیاه یک جزء خوب در معماری و فضای داخلی است که نگهداری از آن اندکی سخت‌تر است. این گل‌های آپارتمانی به نور، تغذیه و آب نیاز دارند و درصورتی‌که هر یک از آن‌ها به میزان کمتر و بیشتری به گیاه برسد؛ از بین می‌رود. در زمستان میزان نور و رطوبت کمتری وجود دارد و دمای هوا پایین‌تر است و باعث می‌شود ساکنین خانه از وسایل گرمایشی استفاده کرده و دمای خانه را بالاتر ببرند. در این مواقع گل‌های آپارتمانی آسیب دیده و از بین می‌روند؛ بنابراین بهتر است با نکات و قوانین نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان آشنا شده و این نکات را پیاده‌سازی کنید.
 
 
گیاهان را از نزدیک پنجره‌ها، منافذ باز و شوفاژها دور کنید
 
بیشتر گیاهان در برابر تغییر شدید آب و هوایی مقاوم نیستند؛ بنابراین سعی کنید آن‌ها را از مناطق خیلی گرم و خیلی سرد دور کنید. گیاهانی که به نور احتیاج دارند و عاشق آفتاب هستند را بر روی یک میز در نزدیکی پنجره قرار دهید؛ اما از قرار دادن گلدان بر روی پنجره اجتناب کنید؛ زیرا سوز سرما از پنجره‌ها نفوذ کرده به گیاهان آسیب می‌زند. گرما بیش‌ازاندازه پکیج نیز برای گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها مناسب نیست.
 
 
در زمستان رطوبت هوا را بررسی کنید
 
کاهش رطوبت یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که گیاهان در زمستان با آن مواجه می‌شوند و میزان رطوبت در فصل زمستان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. گیاهان برای رشد در خانه به رطوبت ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز دارند و زمانی که پنجره‌ها بسته شده و هوا سردتر می‌شود؛ رطوبت درون خانه نیز کاهش می‌یابد؛ ساده‌ترین راه برای افزایش رطوبت داخل خانه استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا است که به صورت تصفیه‌کننده هوا نیز در دسترس می‌باشد. علاوه بر این بهتر است از اسپری آب استفاده کرده و از فاصله دور، برگ‌های گیاهان را اسپری کنید تا رطوبتشان بیشتر شود. یک روش دیگر برای رساندن رطوبت کافی به گیاهان، قرار دادن آن در سینی آب است. در یک سینی آب بریزید و روی آن سنگ بگذارید و گل‌های آپارتمانی را روی سنگ قرار دهید تا از رطوبت استفاده کرده؛ اما درعین‌حال در آب قرار نگیرند.
 
شرکت مهندسی فضای سبز آریا با اعزام کارشناسان باغبانی در محل در کمترین زمان بهترین خدمات باغبانی را ارائه میدهد.
 
دمای خانه را ثابت نگه دارید
 
اگر چه دمای ایدئال برای گیاهان مختلف، متفاوت است و هر گیاه با توجه به نوع خود به درجه حرارت متفاوتی نیاز دارد؛ اما بیشتر گیاهان در دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت به خوبی رشد می‌کنند و خشک نمی‌شوند. بنابراین بهتر است دمای خانه را خیلی سرد و خیلی گرم نکنید. گیاهان را به شوفاژ و شومینه‌های نزدیک نکنید؛ زیرا دما به مقدار زیاد بالا می‌رود و به آن آسیب می‌زند. از ترموستات‌ها برای تنظیم درجه حرارت خانه استفاده کنید، و نکات زیر را رعایت نمایید.
– از قرار دادن گیاهان در نزدیکی پنجره‌های سرد یا منابع گرما خودداری کنید.
– در مناطق سردسیر 
اگر پنجره در طول شب یخ زده باشد، گیاهان را از آن دور کنید.
 
تابش نور خورشید در زمستان کمتر است و در زوایا کمتری تابانده می‌شود. بنابراین بهتر است گیاهان را نزدیک پنجره نگه دارید اما بر روی پنجره قرار ندهید. برای جلوگیری از رشد ناهموار گیاهان بهتر است بعد از هر بار آب دادن و هر چند وقت یک بار گیاه را بچرخانید تا قسمت‌های پشتی گیاه نیز در معرض نور خورشید و نور آپارتمان قرار گرفته و رشد متناسبی داشته باشند.
– در صورت امکان گیاهان را به پنجره نزدیک کنید اما روی پنجره قرار ندهید.
– پنجره‌ها را تمیز کنید تا امکان انتقال نور حداکثر فراهم شود.
– برای زمستان گیاهان را به مکان‌های جدید نزدیک پنجره‌های روشن‌تر ببرید.
– گردوغبار را از روی گیاهان بشویید تا برگ‌ها بتوانند از نور موجود حداکثر استفاده کنند.
– نور مصنوعی اضافه کنید. لامپ‌های فلورسنت نور کافی را تأمین می‌کنند. آن‌ها ارزان‌تر از چراغ‌های سنتی هستند و گرمای کمتری تولید می‌کنند. لامپ‌ها را با فاصله ۴-۱۲ اینچ از گیاهان قرار دهید تا نتایج مؤثرتری ایجاد شود.
 
 
به گیاهان به مقدار زیاد آب ندهید
 
گل‌های پارتمانی در زمستان به آب کمتری نیاز دارند؛ گیاهان در هوای سرد سرعت رشد کمتری دارند و برخی از آن‌ها به خواب زمستانی می‌روند و برای رشد و مرطوب نگه داشتن به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند و استفاده بیش‌ازاندازه از آب باعث پوسیدگی آن‌ها خواهد شد. اگر از همان برنامه‌ای که در تابستان استفاده کرده‌اید؛ برای آبیاری گل‌ها در زمستان استفاده کنید؛ بدون شک گیاهان شما دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند. بهترین راه برای آب دادن گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان بررسی رطوبت خاک است؛ انگشت خود را به اندازه دو اینچ در خاک فرو ببرید و رطوبت خاک را بررسی کنید اگر خشک بود به آن آب دهید. مراقب باشید که ریشه گیاه در آب بیش‌ازاندازه قرار نگیرد؛ زیرا باعث پوسیدگی خواهد شد. بررسی سطحی روی خاک نشانگر خوبی برای زمان آبیاری نیست و شما باید با انگشت دستتان  را چند سانتی متر درون سطح خاک فرو برده و آن را بررسی نمایید. اگر به مسافرت می‌روید (دو هفته یا بیشتر) مقدار بیشتری به گیاه آب دهید؛ در غیر این صورت برای مسافرت‌های چند روزه نیازی به سیراب کردن بیش‌ازاندازه گیاهان در زمستان نیست.
 
 
گیاهان را تمیز کنید
 
بسته بودن پنجره‌ها در طول زمستان باعث می‌شود میزان گردوغبار و آلودگی محیط داخلی بیشتر شده و سطح گیاه را بپوشاند؛ گردوغبار می‌تواند میزان جذب نور در گیاهان را کم کند و از آنجا که در طول روز ساعات کمتری نور خورشید وجود دارد؛ به طور کلی میزان جذب نور را کمتر خواهد کرد. در زمستان تمیز کردن برگ گیاهان بسیار اهمیت دارد؛ برای این کار از یک پارچه یا اسفنج مرطوب (آب به همراه چند قطره آب لیمو یا صابون خانگی خیلی ضعیف) استفاده کرده و پشت برگ را با دست نگه داشته و به آرامی سطح گیاه را تمیز کنید تا منافذ آن باز شود.
 
 
به گیاهان کود ندهید
 
به‌هیچ‌وجه گیاهان را در فصل زمستان بارور نکنید و اگر گیاهتان سالم است؛ به طور کلی کود دهی را در زمستان کنسل کنید. در زمستان گیاهان به‌سختی در حال رشد و زندگی هستند؛ بنابراین نیازی به کود ندارند؛ می‌توانید برای بارور کردن و رشد بهتر گیاهان آپارتمانی خود تا فصل بهار صبر کنید. البته هر گیاه متناسب با نوع و شرایط زندگی خود به کود در زمان خاصی نیاز دارد و بهتر است تا بهار صبر کنید. برخی از گیاهان به کود نیاز دارند؛ در این شرایط بهتر است کود را تا ۵۰ درصد رقیق کرده و ترجیحاً در پاییز استفاده کنید.
 
از دست دادن برگ طبیعی است
 
گیاهان برای جبران کمبود نور و به‌نوبه خود کمبود مواد غذایی، در زمستان برگ‌های خود را از دست می‌دهند. اگر گیاه شما در ماه‌های گرم رشد می‌کند؛ اما اکنون (در زمستان) به نظر می‌رسد رشد آن کم و متوقف شده است، نگران نباشید. این شرایط با تغییرات فصول تنظیم می‌شود. اگر گیاه شما رشد زیادی دارد، چند برگ از آن را جدا کنید، زیرا این کار می‌تواند از ریزش بیشتر برگ‌ها جلوگیری کند بعلاوه گیاه شما کامل‌تر و پرتر به نظر می‌رسد.
 
 
گیاهان را کنار بخاری نگذارید
 
وقتی موضوع مراقبت از گیاهان در برابر سرما مطرح می‌شود، بعضی‌ها فکر می‌کنند گیاهان هم باید مانند انسان‌ها در فضایی گرم نگهداری شوند تا آسیبی به آنها نرسد؛ اما حواستان باشد به هیچ‌وجه گیاهان را در فصل‌های سرد سال کنار وسایل گرم‌کننده مانند بخاری و شوفاژ قرار ندهید؛ چون اگر گل و گیاه در فضایی خیلی گرم بماند، پژمرده شده و خراب خواهد شد.
 
در ضمن، گیاهان را در مکان‌هایی که سر راه افراد بویژه بچه‌هاست نگذارید. علاوه بر این، در فصل‌های سرد سال باید به گیاهان کمتر آب بدهید و هنگامی که می‌بینید خاکشان هنوز خیس و نمناک است، از این کار دست بردارید چون آب دادن زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و آن را از بین می‌برد.
 
 
خاک گلدان‌ها را بموقع عوض کنید
 
خیلی‌ها اصلا به فکر تعویض خاک گلدان‌هایشان نیستند و تصور می‌کنند همان خاک اولیه برای گیاه مناسب است؛ در حالی که باید حتما یک مرتبه در سال خاک گلدان‌ها عوض شود.
 
همچنین اگر حجم گلدان برای گیاه‌تان کوچک است، گلدان بزرگ‌تری برای آن تهیه کنید و همراه خاک جدید مقداری کود گیاهی هم به آن بدهید؛ البته حواستان باشد هر گیاهی به نوعی خاص از خاک و کود نیاز دارد.
 
پس هنگامی که می‌خواهید کود مورد نیاز را برای گیاه بخرید، دقت داشته باشید که کود مناسبی انتخاب شود، ضمن این‌که نحوه استفاده از آن را نیز از فروشنده بپرسید.
 
از گیاهان حساس محافظت کنید
 
گیاهان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند؛ بعضی از آنها به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و آنها را باید در حیاط یا پشت پنجره‌ها نگهداری کنید، به عنوان مثال گل شمعدانی از این نوع گل‌هاست که نمی‌توان آن را در فضای بسته نگهداری کرد.
 
بنابراین یادتان باشد در فصل زمستان و هنگامی که هوا سرد است، باید از این گیاهان محافظت کنید. اگر می‌توانید در سرما آنها را به داخل خانه بیاورید و در جایی که خیلی سرد یا گرم نیست، از آنها نگهداری کنید.
 
پس می‌توان گفت، گیاهان ظریف‌تر را باید در گلدان نگهداری کرد تا وقتی هوا سرد شد، براحتی آنها را جابه‌جا کنید. بنابراین خوب است برای حیاط هم گیاهانی مقاوم انتخاب کنید که بخوبی در شرایط آب و هوایی سخت نیز دوام بیاورند.

شرکت خدمات فضای سبز سایبان سبز آریا این افتخار را دارد که با کادر مجرب از متخصصین کشاورزی و طراحی فضای سبز با بهترین متدها و کیفیت و قیمت های رقابتی با بیش از 15 سال سابقه حرفه ای آماده ارائه خدمات زیر به شما عزیزان حتی در ایام تعطیل می باشیم:

  • طراحی و اجرای فضای سبز
  • اجرای روف گاردن
  • ویزیت گیاهان آپارتمانی
  • تجویز سم وکود و... در صورت نیاز
  • چمن کاری و چمن زنی
  • هرس درختان و هرس فرم
  • نگهداری و رسیدگی به گیاهان محوطه باز و آپارتمانی صفر تا صد
  • اعزام باغبان ماهر در محل

آماده همکاری و عقد قرارداد با پیمانکاران، اشخاص و یا موسسات خصوصی و دولتی به همراه یک سال خدمات رایگان مشاوره ای و ماهیانه پس از تحویل پروژه.

جهت ثبت سفارش و حل مشکلات گل و گیاه خود با شماره تماس های ذیل هماهنگ نمایید:

دکتر باقری 09125545188

مهندس موسی پور 09124136191