Clicky

کاشت خیار در گلدان

 

خیار یک میوه مغذی است که به روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. کاشت خیار در خانه به این معنی است که شما می توانید در تمام طول سال به این میوه دسترسی داشته باشید. زمانی که خیار خارج از خانه کاشته می شود، فضای زیادی را اشغال می کند. اما شما می توانید گونه ای از خیار را در خانه، در یک گلدان مناسب بکارید که تولید میوه کند و به گرده افشانی هم نیازی نداشته باشد.

مراحل کاشت خیار

1 – بذر هیبرید خیار که نیازی به گرده افشانی ندارد را تهیه کنید. در هنگام خرید بذر خیار، گونه ای را انتخاب کنید که خوشه ی آن کوتاه باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

2 – یک گلدان بسیار بزرگ انتخاب کنید. خیار حتی در گونه های با خوشه ی کوتاه، نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. شما همچنین می توانید گلدان خیار را از جایی آویزان کنید تا فضای کمتری بگیرد.

3 – برای کمک به زهکشی و جلوگیری از خیس شدن ریشه خیار، چند سنگ کوچک (خرده ریز خاک رس یا شن) در ته گلدان قرار دهید.

4 – گلدان خود را با مخلوطی از خاک و کمپوست پر کنید (50 درصد خاک، 50 درصد کمپوست) . شما می توانید از خاک باغ خود استفاده کنید، اما ممکن است برخی آفات به طور ناخواسته به خانه شما وارد شوند.

5 – چهار یا پنج بذر خیار در عمق 12 میلیمتری بکارید. در صورت امکان بذرها را با فاصله 12 میلیمتری از هم بکارید. اگر خیلی نزدیک به هم کاشته شوند مانع رشد یکدیگر خواهند شد.

6 – بعد از اتمام کاشت، به بذرها به طور کامل آب بدهید اما به صورتی که خاک آبکی نشود. چند بار آب بدهید تا زمانی که آب از ته گلدان خارج شود.

7 – گلدان خیار خود را پشت یک پنجره آفتابی قرار دهید. برای رشد بهینه، گیاه باید حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز دریافت کند.

8 – اجازه دهید نهال خیار به اندازه 5 تا 7 سانتی متر بلند شود.

9 – 2 گیاه که از بقیه قوی تر به نظر می رسند را شناسایی کنید و بقیه را به طوری که خاک به هم نریزد به آرامی از خاک بیرون آورید.

10 – اجازه دهید 2 گیاه باقی مانده تا ارتفاع 25 سانتی متر رشد کنند. اگر به نظر می رسد گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی کند جای آن را تغییر دهید.

11 – گیاه قوی تر را انتخاب کنید و دیگری را از ریشه بیرون آورید. این کار باعث می شود شما یک گیاه قوی و سالم که به خوبی میوه تولید می کند داشته باشید.

12 – یک چوب یا یک داربست کوچک در نزدیکی بوته خیار قرار دهید. در این صورت گیاه هر روز به اندازه 3 سانتی متر بالا می رود که بستگی به میزان نوری که از خورشید دریافت می کند دارد.

13 – به گیاه خود آب بدهید به طوری که خاک مرطوب بماند. اطمینان حاصل کنید که آب از پایین گلدان تخلیه می شود . در این صورت شما می دانید که ریشه هم مرطوب شده است.

نکات مهم:

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ریزش گل های خیار و کدو وهمچنین علت زرد شدن و افتادن خیارهای کوچک، این است که گل های خیار گرده افشانی انجام نمی‌دهند، گرده افشانی معمولا توسط باد و حشراتی مثل زنبور انجام می شود. در غیر این صورت باید گرده افشانی دستی انجام گیرد برای گرده افشانی دستی، با استفاده از یک قلم موی کوچک گرده ها را از گل نر به گل ماده منتقل کنید.

علت گل ندادن و میوه ندادن گیاه معمولا کمبود فسفر و پتاسیم در خاک است.

قطر و عمق گلدانی که برای کاشت خیار استفاده می‌شود حداقل باید 31 سانتی متر باشد، در صورتی که از گلدان های بزرگ تر استفاده می‌شود باید قطر و عمق یکسانی داشته باشد. خاکی که برای کاشت خیار استفاده می‌شود باید زهکشی خوبی داشته باشد، می‌توانید گلدان را با 50 درصد خاک و 50 درصد کمپوست پر کنید.

چند تفاوت بین گل های نر و ماده خیار وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: 1 - در اکثر واریته های خیار تعداد گل های نر از گل های ماده بیشتر است و گل های نر حدودا 10 روز زودتر از گل های ماده باز می‌شوند. 2 - گل های زرد روشن در بوته خیار را بررسی کنید، به پشت گل ها نگاه کنید. گل های ماده دارای یک قسمت برآمده در پشت خود هستند که به میوه تبدیل می شوند ولی گل های نر این برآمدگی را در پشت خود ندارند و بر روی یک ساقه نازک تر رشد می کنند. 3 - گل های نر بر روی شاخه های کوچک تر رشد می کنند و معمولا به صورت خوشه های سه تا پنج گل بر روی گیاه قرار دارند ولی گل های ماده بر روی ساقه های بلندتر رشد می کنند و به صورت خوشه ای نیستند، گل های ماده خیار به صورت تکی بر روی گیاه قرار می گیرند.

اگر گیاه رشد 2 سانتی داشت و بعد شروع به پوسیدگی و پژمردگی کرد احتمالا گیاه شما به قارچ آلوده شده است.

اگر کود حیوانی استفاده کنید امکان دارد که کرم ها در کود وجود داشته باشد و به گلدان شما کرم بزند ، مبارزه با کرم همان مبارزه با حشرات است و باید از حشره کش ها استفاده کنید.

حشرات ریز پشت برگ نیز شته هستند. با آفت کش مشکل برطرف می شود.

اما سیاه شدن و افتادن خیار چندین احتمال دارد.

1- نور ناکافی و غیرمستقیم

2- عدم گرده افشانی

3- فضای محدود گلدان یا نامرغوب بودن بستر کشت

4- بیماری های قارچی

5- حجوم آفات ها (چون آفات ها از شیره درون سلولی گیاه استفاده می کنند گیاه با کمبود مواجه می شود.)

آبیاری زیاد قبل از گلدهی باعث تأخیر در گل دادن می‌شود و آبیاری بعد از گلدهی نیز باعث تسریع رشد میوه و افزایش میوه‌ها می‌شود.

گل های نر و ماده در خیار روی یک پایه قرار گرفته اند. در صورت استفاده از بذر های هیبریدی گیاه نیازی به بذر افشانی برای تولید گل و میوه ندارد.

خیار برای رشد به آب و هوای نسبتا گرم نیاز دارد.

بذر انتخابی باید:

هیبرید باشد.

دارای ساقهای کوتاه تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.

گونه های بذر خیار که مناسب رشد در گلدان هستند عبارتند از:

Salad Bush Hybrid

Bush Champion

Spacemaster

Hybrid Bush Crop

Baby Bush

Bush Pickle

 Potluck

به طور کلی انواع بذر های Bush در مقایسه با انواع بذر های Vine برای کاشت و پرورش در گلدان بسیار مناسب تر هستند. انتخاب گونه ی مناسب بذر هماهنگ با فضایی که قصد دارید خیار را در آن پرورش دهید باعث می شود پرورش خیار موفق تری داشته باشید.

هر گلدان برای ۵ تا ۶ بذر مناسب است.

بذر ها را در عمق ۱تا ۲ سانتی متری خاک بکارید. فاصله ی بین بذر ها حداقل باید ۲ سانتی متر باشد.

بوته های خیار را بعد از ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از کشت میتوان برداشت کرد.

گلدان را با آب گرم و صابون بشویید. چرا که وجود باکتری های احتمالی در گلدان می تواند باعث آسیب رساندن به گیاه شود. شستشوی گلدان را در مواقعی که قبلا از این گلدان برای پرورش گیاه دیگری استفاده کرده اید ضروری ست. چرا که تخم حشرات و باکتری هایی که در گلدان وجود دارند به بوته گیاه حمله کرده و به آن آسیب می رسانند. بنابراین حتما گبدان را با یک برس و آب گرم و صابون چند بار بشویید.

مخلوط کردن کود مناسب با خاک باعث افزایش رشد و تقویت گیاه می گردد. کود با فرمول آزمایشی  5-10-5 یا  14-14-14، برای بسیاری از گونه های خیار نتیجه ی خوبی خواهد داد. عناصر موجود در کودها شامل پتاسیم K، فسفر P و نیتروژن N می باشداین نوع کودها به کودهای NPK معروف هستند. هر عنصر برای تغذیه ی بخشی از گیاه مفید و موثر است. دستورالعمل استفاده از کودها بر روی پاکت های آن ها نوشته شده که می توانید طبق آن استفاده نمایید.

برای مثال، نیتروژن باعث رشد برگ، فسفر باعث افزایش و گسترش ریشه و بهبود عملکرد میوه می شود و پتاسیم سبب تقویت گل دهی و قدرت کلی گیاه می شود. یک کود 5-10-5 نیز می تواند بر بهبود عملکرد سبزیجات تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر،  کود 14-14-14، سلامت گیاه را متعادل نگه می دارد و باعث می شود تا خیار تردتر شود. استفاده از یک کود آلی می تواند برای محیط زیست نیز مناسب باشد.

زمان کاشت بذر خیار

هنگامی که آب و هوا گرم شد، بذر  را روی سطح خاک و کود پخش کرده و بکارید. دمای خاک برای رشد خیار حداقل باید به  70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) برسد. شروع کاشت خیار در اوایل تیرماه (ماه جولای)، متداول و رایج است و در شهریور ماه (ماه سپتامبر)، برداشت محصول آغاز می شود.

اگر شما در منطقه ی گرمی زندگی می کنید می توانید کشت این گیاه را زودتر انجام دهید. همچنین اگر کاشت گیاه در فضای بسته مانند خانه انجام می دهید می توانید هر زمان که مایل هستید شروع کنید.

استفاده از بطری پلاستیکی برای محافظت از بذر خیار

کاشت خیار,پرورش خیار,کاشت خیار ارگانیک,پرورش خیار ارگانیک در خانه,کاشت خیار در گلدان

اگر در محیط بیرون کشت خیار را انجام می دهید به وسیله ی بطری پلاستیکی می توانید از گیاه محافظت کنید. برای این کار پایین بطری های پلاستیکی را ببرید و آن ها را به خوبی آب و صابون بشویید.

بطری را در خاک فرو کنید به طوری که اطراف بذر را بگیرد. این بطری ها می تواند بذر را در مقابل باد و حتی برخی آفات محافظت کند.

گروه تخصصی باغبانی سایبان سبز آریا آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه کاشت گیاهان و سبزیجات می باشند.