Clicky

خلاقیت با مواد بازیافتی

خلاقیت با مواد بازیافتی

هیچ ماده ای در طبیعت بی فایده و دور ریختنی نیست !

بازیافت به معنای استفاده دوباره از کالاهای دور ریختنی است. بسیاری از چیزهایی را که هرروز به اسم زباله دور می ریزیم دور ریختنی نیستند ! این مواد کاملاً با ارزشند که از محیط اطرافمان بدست آمده اند و می توان دوباره از آن ها استفاده کرد . مثل کاغذ ، شیشه ، فلز و پلاستیک که دوباره بازیافت می شوند؛ همچنین این کار که Upcycling نام دارد، یک ایده خوب برای زیبا سازی محیط زندگی، یک راه خوب برای آلوده کردن کمتر محیط زیست و استفاده دوباره از چیزهای دور ریختنی محسوب می‌شود؛ همچنین بسیار ساده است و نیاز به تخصص و ابزار خاصی هم ندارد.

 هدف از ایجاد این بخش، پر کردن اوقات فراغت از طریق خلق آثار هنری از دورریزها، کاهش تولید پسماند و حفظ منابع ملی، تقویت باورها و ارزش های دینی از جمله قناعت و صرفه جویی و احساس مسئولیت در قبال محیطی است که در آن زندگی می کنیم.

ملزومات اجرایی طرح

گام اول : آشنایی شهروندان جهت تفکیک زباله های تر، خشک و خطرناک

جداسازی زباله‌های خشک و تر

پسماندهای تولیدی در هر منزل می‌تواند به سه دسته تقسیم شوند. زباله‌های خشک و تر به عنوان دو دسته از پسماند بازیافتی شناخته می‌شوند و بخش دیگر مربوط به زباله‌های خطرناک است.

زباله‌‌های خشک

دسته‌بندی زباله‌های خشک بسیار متنوع است. بیشتر زباله‌های تولیدی در منزل در دسته زباله‌های خشک قرار می‌گیرند. بیشتر پسماندهای بازیافتی در این دسته‌بندی می‌توانند دو مرتبه در چرخه تولید قرار گرفته و بازیافت شوند. زباله‌های خشک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کاغذ و مقوا: انواع روزنامه، مجله، کتاب، دستمال کاغذی، عکس، بسته‌های کاغذی شیر و آب‌میوه، جعبه شیرینی، کفش و لباس، ‏شانه تخم‌مرغ و
  • پلاستیک: انواع ظروف پلاستیکی، روکش‏ها و کیسه ‌های پلاستیکی، هر نوع وسیله پلاستیکی و انواع ابر و اسفنج
  • فلزات: انواع قوطی‌های فلزی، کنسرو، رب، وسایل فلزی آشپزخانه، شیرآلات، لوله‏‌ها و توری‏‌های فلزی، انواع وسایل از جنس مس، چدن، آهن و فویل‌‏های آلومینیومی
  • شیشه: انواع ظروف شیشه‏ای، لامپ‌‏های ساده و فلورسنت، آینه، سرامیک، چینی، بلور و
  • منسوجات و چرم: انواع لباس‏های کهنه و پارچه‌های مستعمل، انواع وسایل پارچه ‌ای، کیف و کفش‌های از جنس پارچه و چرم، البسه و وسایل چرمی
  • چوب: انواع جعبه‏‌های چوبی، شاخه و برگ درخت، مبل، ‏میز، وسایل چوبی آشپزخانه و
  • لوازم الکتریکی و الکترونیکی: سیم، کابل، پریز، سی‌دی، نوار کاست، ماشین حساب، ساعت، لوازم کامپیوتر، چراغ قوه، انواع باتری، تلفن، تلویزیون و انواع وسایل برقی.

زباله‌های تر

زباله‌های تر بیشتر شامل پسماندهای غذایی می‌شود. مانند برنج، خورش، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‏های خوراکی سوخته و فاسد شده.

انواع میوه و سبزی نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند چه قابل استفاده باشند و چه فاسد یا منجمد شده باشند. هنگامی که در مورد زباله صحبت می‌کنیم به طور قطع توجهی به تاریخ مصرف مواد نداریم.

به صورت معمول از زباله‌های تر می‌توان به عنوان پسماند بازیافتی در تولید انواع کود استفاده کرد. بنابراین باید توجه داشت چنانچه زباله‌های تر با زباله‌های خشک و سایر انواع زباله مخلوط باشند، کیفیت کود تولید شده مناسب نخواهد بود و می‌تواند به بهداشت محیط زیست آسیب وارد کند.

زباله‌های خطرناک

جدا از زباله‌های خشک و تر بخشی از زباله‌ها در دسته زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرند. همان طور که از نام این دسته‌بندی مشخص است این نوع از زباله‌ها شامل مواد خطرناک می‌شوند. در کل به موادی که باعث بروز انواع میکروب و باکتری شوند خطرناک گفته می‌شود.

همچنین، زباله‌هایی که در معرض نور و حرارت می‌توانند گازهای مضر و خطرناک تولید کنند، یا قابل اشتعال باشند در دسته زباله‌های خطرناک قرار می‌گیرند.

گام دوم: تفکیک زباله در منزل

با توجه به توضیح‌های ارائه شده و با شناخت کافی از انواع زباله‌های خشک و تر هر فرد می‌تواند به آسانی در منزل تفکیک زباله ها را انجام دهد.

اما شاید مهم‌ترین امر در این زمینه تولید نکردن زباله باشد. اگر نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی مسئولیت‌پذیر باشیم، به طور قطع از تولید انواع زباله پرهیز می‌کنیم.

اما برای تفکیک زباله در منزل تنها نیاز است که بر اساس دسته‌بندی‌های گفته شده زباله‌ها را تفکیک کنیم و در کیسه‌های جداگانه دور بیاندازیم.

یکی از روش‌های تفکیک زباله در منزل این است که برای هر نوع زباله سطل جداگانه‌ای متناسب با فضایی که در اختیار دارید، در نظر بگیرید. به این صورت تفکیک زباله‌ها کار آسان‌تری خواهد شد.

اگر تنها تصمیم دارید که زباله‌های خشک و تر را تفکیک کنید می‌توانید سطل بزرگ‌تر را به زباله‌های خشک و سطل کوچکتری را برای زباله‌های تر در نظر بگیرید. به طور معمول زباله های تر حجم کمتری نسبت به پسماندهای خشک دارند.

گام سوم: آموزش استفاده از مواد دور ریختنی

با داشتن بطری های آب معدنی می توانید یک دیوار سبز زیبا در حیاط خود درست کنید . و با کفش های کهنه و غیر قابل استفاده گلدان درست کنید . با سبدهای بلااستفاده گلدانهای تزئینی بسازید و با لاستیک های ماشین باغچه بسازید . فنجان و قوری های شکسته خود را دور نیندازید چراکه از آنها می توانید در باغچه خود به عنوان گلدان استفاده نمایید . کشوها و دراور های کهنه و قدیمی در طراحی مدرن فضای سبز شما بسیار کارآمد خواهد بود .

 

 

اثربخشی اجرا طرح

در اثر تفکیک زباله در مبدا دستاوردهای ذیل حاصل می شود:

1-افزایش درجه خلوص زباله و تولید کمپوست مرغوب تر

2-استفاده از زباله های خشک ارزشمند که می توان به عنوان ماده اولیه در کارخانجات مورد استفاده قرار گیرد.

3-پایین آوردن میزان دفع زباله و بهره برداری مناسب تر از محل دفن

4-بالا بردن کیفیت و راندمام در موارد زیست محیطی ، بهداشتی ، اقتصادی و حفظ منابع و انرژی

5-ارتقا سطح فرهنگ و آموزش عمومی در ارتباط با تولید و دفع مواد زاید جامد و ترویج روحیه صرفه جویی

6-بهبود شرایط بهداشتی ، کاهش آلودگی های ناشی از تولید زباله و حفظ محیط زیست

7-صرف جویی در مصرف منابع طبیعی با بازگشت مواد قابل زاید جامد و نظافت شهری

8-بهینه سازی شیوه های جمع آوری و حمل و نقل مواد زاید جامد و نظافت شهری

9-صرفه جویی در هزینه های جمع آوری و حمل و نقل زباله

10ـکمک به اقتصاد کلان کشور

11-ایجاد زمینه های اشتغال و جذب سرمایه های بخش خصوصی

 

شرکت خدمات فضای سبز سایبان سبز آریا در راستای رفع نیازهای روزمره‌ شما ، خدمات باغبانی و فضای سبز رو با بهترین قیمت و کیفیت در سریع‌ ترین زمان ممکن و زیر نظر متخصصان حرفه‌ ای به شما ارائه می‌ دهد. با شرکت مهندسی و خدماتی سایبان سبز آریا می‌ توانید منزلی همیشه سبز داشته باشید.