Clicky

طراحی و کاشت درختان و گیاهان فضای سبز شهری

طراحی و کاشت درختان و گیاهان فضای سبز شهری

طراحی و کاشت درختان و گیاهان فضای سبز شهری

درختان، درختچه‌ها، پیچ‌های زینتی، گیاهان پوششی و گلهای یکساله و چند ساله غالباً مهم­ترین عناصر در محوطه سازی و طراحی فضای سبز به شمار می‌روند.

سه عامل اساسی که طراحان فضاهای سبز شهری همواره باید در مورد گیاهان فضای سبز مورد توجه قرار دهند عبارت است از انتخاب گیاه مناسب، بکار گیری آن در فضای مناسب و نگهداری.

بهترین و مناسب ترین گیاهان فضای سبز گیاهانی می‌باشند که بتوانند با حداقل نیاز به نگهداری بیشترین کارایی را داشته باشند. در طراحی توجه به نوع گیاهان و نحوه قرار گرفتن گیاهان نسبت به یکدیگر در جهت رسیدن به یک طرح زیبا وکارا امری ضروری است.

بررسی انواع درختان و درختچه‌ها و گیاهان مناسب فضای سبز با توجه به جنس، نوع، خصوصیات، تنوع رشد و غیره

درختان مقاوم به گرد و خاک: عرعر، زالزالک، ژینکو، چنار، لیلکی امریکایی، ماگنولیا، بیدمجنون، اقاقیا، داغداغان گیاهان جاذب پرنده: یاس وحشی، زیتون، زغال اخته، امین الدوله، پیروکانتا، خاس، اسپیره، یاس خوشه ای  انگور زینتی

درختان دارای بافت خشن: عرعر، ماگنولیا، انجیر، خرمالو، نخل زینتی، شاه بلوط هندی درختان دارای بافت نرم: ابریشم، لیلکی، ابریشم مصری، بید

گیاهان معطر: سرو ناز، برگ بو،گل یخ، سنجد، یاس خوشه ای، اقاقیا، نمدار، پائولونیا، ماگنولیا و غیره

گیاهان دارای رشد کم: کریپتومریا، زیتون معمولی، ماگنولیا، برگ بو، انجیر، زالزالک، سوفورا

درختان با رشد سریع: سرو نقره ای، عرعر، دم موشی، زیتون تلخ، چنار، سدروس، افرا سیاه، اقاقیا، پائولونیا، توت امریکایی، لاله، ابریشم

  گیاهانی که در زمستان جلوه دارند: بید مرجانی، بید فری، فندق، گیلاس، سوزنی برگان مانند سرو کوهی رونده، سرو سیمین، یاسمن زمستانی، انواع کاجها و سروها، پهن برگان همیشه سبز مانند ماگنولیا تابستانه آکاسیا، گل یخ

درختان برگ قرمز: افرای ژاپنی، افرای چناری برگ قرمز، گوجه گل، فندق، زرشک، انجیلی در پاییز، توری در پاییز و غیره

گیاهان الوان: ارغوان، سیب گل، میموزا، طاووسی، توری، ماگنولیا زمستانه، ماهونیا، پیراکانتا، دوتسیا

درختان مقاوم به سایه: سرخدار، دوگلاس، سکویا، نوئل، ممرز، هدرا، راش، شمشاد خزری

درختان مقاوم به بادهای دریایی و آب شور: کاجها، ایلان، گل ابریشم، زبان گنجشک، توت، صنوبر و سپیدار اقاقیا، گز

گیاهان مقاوم به سرما: سرو نقره ای، کریپتومریا، چینی، به ژاپنی، ابریشم مصری، ماگنولیا

گیاهان مناسب کاشت در شیب‌ها: ار غوان، سنجد و غیره

گیاهان مناسب جهت جلوگیری از فرسایش خاک: توسکا قشلاقی، چنار، بید مجنون، اقاقیا، توت امریکایی، سرو نقره ای

درختان آبدوست: چنار، توسکا، بیدمجنون، درخت لاله وغیره

درختان بادشکن: توت امریکایی، سرو نقره ای، سرو خمره ای، اقاقیا، زالزالک، نمدار، سدروس، گردو

درختان مناسب خاک اهکی: زیتون معمولی، زربین، سروخمره ای، چنار، زبان گنجشک

گیاهان مناسب خاک اسیدی : عرعر، لیلکی امریکایی، توسکا قشلاقی، اقاقیا

گیاهان بومی:از راهکارهای مهم در طراحی فضاهای سبز شهری استفاده از گیاهان بومی‌است چراکه گیاهان بومی‌نه تنها نسبت به گونه‌های دیگر در فضای سبز مقاومت بیشتری در برابر شرایط جوی، خشکسالی، آفات و بیماریها دارند بلکه در کاهش هزینه‌های نگهداری فضای سبز و دیگر عوامل محیطی مانند ایجاد هماهنگی بین گیاهان تازه وارد وگیاهان بومی‌نیز اهمیت دارند.

از نکات دیگر در طراحی توجه به عواملی چون میزان بارش، کاشت موفق، بافت و ساختمان خاک، تغییرات دمایی، پستی و بلندی و غیره می‌باشد و تنها با اهمیت دادن به این موارد است که می‌توان یک فضای سبز زیبا با کارایی بالا با استفاده از گیاهان بومی‌را فراهم آورد.

کنار هم قرار گرفتن گیاهان:در طراحی یک فضای سبز اصولی، زیبا و کارا گیاهان را می‌شود به چهار صورت کشت کرد تکی، خطی، گروهی یا توده ای چهار روش کشت هستند و هر کدام از این مدل‌ها اثر متفاوتی را در بیننده القا می‌کند.

 کاشت تکی یا تأکیدی:در این روش، کاشت تنها یک درخت یا درختچه که دارای ویژگی‌های خاص خود مثل نوع عادات و رشد غیر معمول و جالب نسبت به دیگر گیاهان در فضای سبز دارد می‌تواند نظر بیننده را به خود جلب کرده و استفاده بجا از آن میتواند از یکنواختی و تکرار جلوگیری نماید. اما اگر تعداد زیادی از گیاهان تاکیدی در کنار هم قرارداده شود باعث بهم ریختگی بصری در طراحی می‌شود. ارغوان، ابریشم، باران طلایی، سه رنگ، انواعی از کراتوس‌ها، سدروس‌ها، کاج‌ها، نوئل‌ها، ماگنولیای تابستانه از جمله گلهای تاکیدی هستند که در طراحی فضای سبز از آنها استفاده می‌شود.

تمامی طراحی و کاشت درختان و گیاهان فضای سبز مورد نیاز شما توسط متخصصان گروه مهندسی سایبان سبز آریا انجام خواهد شد و هر زمان که به مشاوره نیاز داشتید، به متخصصان ما اعتماد کنید.

 

املاک نیل گفت:
بسیار عالی
مقاله مفیدی بود
    مدیریت گفت:
    خوشحالیم که مطالب ما نظر شما دوست عزیز را جلب و مفید واقع شده است. لطقا سایت ما را جهت حمایت بیشتر به دوستان خود معرفی نمایید.