Clicky

انواع روش های آبیاری تحت فشار (مدرن) درختان و گونه های گیاهی

 

انواع روش های آبیاری تحت فشار (مدرن) درختان و گونه های گیاهی
آبیاری قطره ای یکی از پیشرفته ترین روش ها با بالاترین راندمان کاربرد است. در این روش آب بطور جداگانه برای هر گیاه به صورت مکرر و دقیق توسط قطره چکان ها در منطقه ریشه گیاه (ریزوسفر) استفاده می شود. منظور از این سیستم، آبیاری فقط در منطقه ریشه به جای کل سطح گیاه است، بنابراین بدین ترتیب میزان آب در ریزوسفر گیاه در سطح بهینه قرار می گیرد.

انواع روش های آبیاری مدرن گیاهان

  • آبیاری کرتی
  • آبیاری بارانی
  • آبیاری قطره‌ای
  • آبیاری زیرزمینی تراوا
  • آبیاری کرتی

در این روش آب از طریق شیارهایی در زمین به محصولات و درختان رسانده می‌شود. از این روش عموما برای باغ‌های کوچک استفاده شده و امکان استفاده در باغات بزرگ عموما وجود ندارد. مهمترین مزیت آبیاری کرتی هزینه پایین اجرا آن بوده و از معایب آن می‌توان به مصرف زیاد آب، لزوم تسطیح خاک، خروج مواد مغذی از دسترس ریشه، امکان تخریب دیواره‌های باغ، سله بستن خاک، عدم استفاده در زمین‌هایی با شیب زیاد، مشکلات رفت و آمد ماشین آلات کشاورزی، رشد زیاد علف‌های هرز و... اشاره کرد.

 

  • آبیاری بارانی

آبیاری بارانی به عنوان یک روش موثر برای آبیاری باغات بزرگ در نظر گرفته می‌شود. در روش آبیاری بارانی به نسبت آبیاری کرتی، آب کمتری مصرف می‌شود. از آنجایی که در این روش کل سطح خاک خیس می‌شود، نرخ تبخیر و تعرق افزایش می‌یابد. در آبیاری بارانی به دلیل یکنواختی پاشش، امکان رشد علف‌های هرز بسیار بالاست. استفاده از این روش خیس شدن شاخ و برگ درختان را در پی دارد که بروز برخی از بیماری‌‌ها را افزایش خواهد داد. مهمترین مزیت روش آبیاری بارانی برطرف شدن نیاز آبی محصول است که با اطمینان بیشتری به نسبت سایر روش‌ها صورت می‌پذیرد.

 

 

  • آبیاری قطره‌ ای

آبیاری قطره‌‌ای یک راه کارآمد در رساندن آب به شکل مستقیم به گیاه است. در این روش از لوله‌های کم فشار و قطره‌چکان‌ها برای انتقال آب به محصول و درختان استفاده می‌شود. این قطره‌‌چکان‌ها می‌توانند داخل لوله تعبیه شده (اینلاین) و یا به شکل مجزا روی لوله نصب شوند .

 

  • آبیاری زیرزمینی تراوا

آبیاری به وسیله لوله‌های زیرزمینی تراوا یکی از جدیدترین روش‌های معرفی شده در آبیاری است که مزایا و معایب خاص خود را دارد. این روش از طریق لوله‌های اسفنجی، آب را به صورت مستقیم در اختیار ریشه قرار داده و سبب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان قابل توجهی می‌شود. از مهمترین معایب این روش می‌توان به گرفتگی زود هنگام لوله‌های تراوا و افت فشار انتهای مسیر اشاره کرد.

متخصصان شرکت سایبان سبز آریا در امر طراحی و اجرای آبیاری تحت فشار در خدمت شما هستند. جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.