Clicky

اصول چمنکاری

اصول چمنکاری یکی از ریشه‌های اصلی و تخصصی رشته باغبانی بوده و با توجه به رنگ سبز چمن از قدیم‌الایام مورد توجه کاخ‌ها و پادشاهان بود. نمونه بارز آن باغ‌های بابل بوده و در بیشتر باغ‌های ایرانی چمن اصلی‌ترین عنصر درباغ‌سازی بوده و در سبک‌های طراحی انگلیسی و فرانسوی به ‌وفور اصول چمنکاری دیده می‌شود.

انواع بذر چمن

چمن دارای گونه‌های مختلفی بوده و برای آب‌ و هوای گوناگون چمن‌های متنوع وجود دارد. هر نوع اصول چمنکاری در آب‌وهوای مخصوص به خود رشد می‌کند.

 چمن پوآ
و گونه‌های مختلف خانواده چمن پوآ ؛ برای آب‌وهوای سرد بوده و این اصول چمنکاری دارای رشد کم، روندگی زیاد، قدرت پاخوری خوب و رنگ بسیار زیبایی می‌باشد.
سبز روشن در مقابل گرما ضعیف و به بیماری قارچی مانند زنگ چمن حساس بوده و آب زیاد دوست دارد.

چمن فستوکا
برای مناطق سایه بوده و هم در آفتاب و هم سایه به عمل می‌آید و حساس نیست. قدرت پاخوری کم دارند و چمن تیره‌رنگ و زمخت می‌باشند و دارای قدرت روندگی کم می‌باشد.

چمن لولیوم پرنه
این چمن دارای رشد زیاد بوده و رنگ روشن دارد. به دمای محیط حساس نیست و در مقابل بیماری مقاوم است و چمن پرآبی بوده و به بیماری‌های چمن حساس نمی‌باشد.

چمن آفریقایی یا چمن برمودا گراس
چمن گرمسیری بوده، گرما را دوست دارد و بسیار رونده و کم‌رشد بوده ولی در سرما خشک می‌شود و در زمستان سال آینده دوباره سبز می‌گردد. بسیار چمن نرمی می‌باشد و به کم‌آبی مقاوم بوده و زیاد به زدن نیاز ندارد.
شبدر دایکاندرا یا شبدر، که نوعی شبدر ریزه رونده می‌باشد و بسیار زیبایی دارد و خوش‌رنگبوده و خاصیت روندگی زیادی دارد و رشد طولی دارد و رونده هست و نیاز به زدن ندارند و زیاد بلند نمی‌شود ولی خاصیت پاخوری ندارد. اصول چمنکاری تزیینی می‌باشد و در مقابل حلزون حساس می‌باشد و به آفات آبزردک و حلزون مقاومت ندارد و از بین می‌رود. نیاز به سم‌پاشی دارد. چمن اسپرت، که برای زمین‌های ورزشی ازجمله زمین فوتبال به کار می‌رود. این نوع چمن برای آب‌وهوای نیمه‌خشک و گرم مانند تهران و اطراف آن بسیار عالی خواهد بود.
چمن اسپورت از ترکیب سه نوع چمن تشکیل‌شده شامل پوآ، فستوکا و لولیوم بوده و بعضی مواقع چمن آفریقایی هم مخلوط می‌کنند.

چمنکاری در محیط ویلا
چمنکاری در حیاط ویلا و مجتمع‌های مسکونی به روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. بستگی به این دارد که ما در چه منطقه‌ای آب‌وهوایی قرار داشته ‌باشیم. در مناطق سردسیر مثل شمال ایران و آذربایجان، بهترین نوع کاشت چمن، نوع چمن پوآ و فستوکا خواهد بود.
برای مناطق تهران و اطراف آن بهترین نوع چمن، چمن مخلوط چمن لولیوم، فستوکا، پوآ و برمودا گراس خواهد بود (همان چمن اسپورت) که چندین نوع در بازار موجود است. مانند چمن اسپورت هلندی، آلمانی، دانمارکی که هر کدام از آن‌ها دارای معایب و مزایایی می‌باشند. ضمنا در حیاط ویلا حتما سیستم آبیاری بارانی اتوماتیک نیاز داریم. پس اول فکر آبیاری چمن را باید بکنیم. قبل ازهر اقدامی باید منبع آبیاری مانند استخر یا برکه یا تانکر و لوله‌کشی برای آبیاری اتوماتیک اقدام کنیم و بعدا اقدام به کاشت چمن کاری کنیم زیرا که نگهداری اصول چمنکاری را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. در این زمینه می‌توانید مشاوره رایگان با ما انجام دهید.

مزایای چمنکاری

  • چمنکاری در محوطه باعث تولید اکسیژن خواهد شد.
  • رنگ سبز آن موجب شادی و فرح‌بخش خواهد بود.
  • سه باعث نگهداری بافت خاک در مناطق شیب‌دار و کوهپایه خواهد شد.
  • باعث افت گرمایش زمین خواهد بود.
  • ایجاد تبادل آب‌وهوایی خواهد کرد.

معایب چمنکاری

  • مصرف که به‌طور متوسط هر مترمربع چمن روزانه حدود دو لیتر آب مصرف می‌کند.
  • نگهداری آب زیاد ساده نیست.

چمن مصنوعی جایگزین چمن طبیعی

باتوجه به کم‌آبی کشور، در بیشتر مناطق ایران ازجمله تهران پیشنهاد می‌گردد به‌جای چمن از چمن مصنوعی استفاده کنیم. به خصوص اگر در مناطقی هستیم و یا باشیم که آب کم بوده و مناطق دچار کم‌آبی باشد.
برخی از مهمترین و رایج ترین کاربردهای چمن مصنوعی عبارتند از:
طراحی روف گاردن و تراس
به دلیل گسترش زندگی آپارتمان نشینی بسیاری از خانه ها از نعمت حیاط بی بهره اند اما این مورد، دلیل بر این نمی شود که افراد در خانه خود فضای سبزی نداشته باشند که بتوانند از آن لذت ببرند و به آرامش برسند. با استفاده از چمن های مصنوعی می توان فضای تراس و پشت بام را در منزل به زیبایی طراحی کرد و یک فضای دنج را برای خود تدارک دید.

کف پوش زمین های ورزشی
زمین های ورزشی مانند زمین بازی های گلف، فوتبال، راگبی، تنیس و فضای باشگاه های بدنسازی بهتر است دارای یک پوشش استاندارد باشد تا میزان آسیب دیدگی در زمین های ورزشی کاهش پیدا کند و ورزشکاران احساس راحتی بیشتری داشته باشند. چمن های مصنوعی به دلیل ویژگی های خاصی که دارند می‌توانند به عنوان پوشش مناسبی در ورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو در ورزشگاه های استاندارد، چمن های مصنوعی با کیفیت کار می شود.

چمن های مصنوعی تزیینی
چمن های مصنوعی تزئینی کاربردهای زیادی دارند و از نظر شباهت بیشترین شباهت را به چمن های طبیعی دارند زیرا با ظرافت زیادی تولید می شوند و در ساختار آنها الیاف کمکی نیز به کار برده می شود. برای محوطه سازی حیاط و ویلا ها می توان از این چمن استفاده کرد.

سایر کاربردهای چمن های مصنوعی عبارتند از:
  • زیباسازی زیر درخت ها و بوته ها در فضاهای شهری و غیره
  • طراحی و دیزاین سنگ فرش ویلاها و باغ ها
  • طراحی دیوارهای سبز یا گرین وال
  • زیباسازی محل نگهداری حیوانات خانگی
  • استفاده به عنوان پادری
  • زیباسازی محل هایی مانند کف آسانسور و گلخانه
نکات مهم در تهیه چمن مصنوعی
توصیه ما این است که در زمان تهیه چمن مصنوعی به دنبال چمن‌هایی باشید که در آن‌ها مقداری از رنگ قهوه‌ای استفاده شده است چرا که این ویژگی می‌تواند ظاهر طبیعی‌تری به طراحی سبز شما بدهد. همچنین در نظر داشته باشید که بهتر است برای نصب چمن مصنوعی خود از افراد متخصص کمک بگیرید تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم بهتر است این قاعده را مدنظر داشته باشید که هر چقدر پول دهید، همانقدر آش می‌خورید! پس این را قبول کنید که شاید مجبور شوید با صرف هزینه‌ای کمی بیشتر، طراحی چمن مصنوعی باکیفیت و دلخواهتان را به دست آورید.

قیمت چمن مصنوعی

قیمت چمن مصنوعی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. جنس الیاف به کار رفته شده در چمن، نوع الیاف به کار رفته شده در چمن، نحوه بافت چمن، تعداد لایه های زیر ساز، ارتفاع الیاف به کار رفته شده، مقاومت الیاف نسبت به ریزش و تابش نور، تراکم الیاف چمن، میزان نرمی و لطافت الیاف به کار رفته شده، متراژ و کاربرد آن می توانند جزو پارامتر های تعیین کننده قیمت چمن مصنوعی باشند.
به عنوان مثال چمن های مصنوعی در انواع چمن های نایلونی، چمن های پلی اتیلنی و چمن های پلی پروپیلن تولید می شوند. این نوع چمن ها از نظر مقاومت و انعطاف پذیری با یکدیگر متفاوت هستند و به همین سبب با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. چمن های پلی پروپیلن نسبت به سایر چمن های مصنوعی از قیمت پایین تری برخوردارند که علت آن می تواند مقاومت کم آن به دما و حرارت باشد؛ اما از نظر انعطاف پذیری و دوام می تواند گزینه مناسبی برای کفپوش فضای سبز مدارس مهدکودک‌ها باشد. چمن های نایلونی مستحکم ترین انواع چمن ها هستند که هم می توانند حرارت بسیار بالا را نیز تحمل کنند و در مناطق گرمسیری بهترین گزینه برای استفاده به شمار می آیند؛ از این نظر این چمن ها قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر چمن های پلیمری دارند.
چمن ها در انواع پرتراکم و کم تراکم تولید و عرضه می‌شوند. چمن های پر تراکم از نظر ظاهری نسبت به انواع کم تراکم زیباتر به نظر می رسند و از طرفی طول عمر بیشتری دارند. اگر الیاف های به کار رفته شده در یک چمن مصنوعی را از یک جنس در نظر بگیریم؛ نوع پر تراکم آن به دلیل استفاده بیشتر از الیاف، شکل ظاهری بهتر و طول عمر بیشتر قیمت بالاتری دارد.
با توجه به موارد ذکر شده نمی توان با توجه به یک یا چند پارامتر قیمت معینی را برای چمن در نظر گرفت. اما در هر صورت پیشنهاد می شود تا قبل از خرید چمن مصنوعی، کیفیت چمن نسبت به قیمت آن در اولویت قرار بگیرد.



سخن آخر
اگر چنانچه در منطقه‌ای هستید که مشکل کم آبی ندارید بهترین روش ایجاد فضای سبز، استفاده از چمنکاری خواهد بود.
بنابراین در وهله اول روش ایجاد محوطه سبز چمنکاری می‌باشد و دوم این‌که اگر مشکل کم‌آبی دارید برای ایجاد فضای سبز بهتر است از چمن مصنوعی استفاده کنید چون مصرف آب چمن بیشتر بوده لذا قبل‌از کاشت چمنکاری حتما اقدامات جانبی لازم را بسنجیم و بعداً اقدام به چمنکاری کنیم.
خرید چمن مصنوعی را از نمایندگی چمن مصنوعی انجام دهید. در صورت نیاز تیم نصب حرفه ای سایبان سبز آریا نیز آماده ی حضور در محل و اجرای چمن مصنوعی خریداری شده  شما هستند. بنابراین همه ی محصولات و خدمات را به طور یکجا می توانید توسط ارتباط با تیم فروش سایبان سبز آریا تامین نمایید.
کارشناسان سایبان سبز آریا با ارائه مشاوره رایگان در کنار شما هستند تا با خیالی آسوده بتوانید انتخابی درست و مناسب داشته باشید.

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.