Clicky

نکات نگهداری از گیاه فیکوس آلاستیکا

فیکوس آلاستیکا:

نام علمی این گیاه Ficus elastica بوده و نام انگلیسی آن Rubber plant است. گیاه فیکوس از خانواده ی موراسه و بومی هند و اندونزی می باشد. از شیره گیاه فیکوس که با زخمی شدن تنه گیاه از آن جاری می شود، می توان در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به همین مساله انتخاب شده است. اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است. فیکوس در خواستگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می ‌شود و تا ارتفاع زیادی رشد می کند اما در گلدان و در برخی مناطق آن را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنند.

نور

این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد اگر چه در سایه و نور کم دوام می آورد ولی رشد مطلوبی ندارد. همچنین بهتر است گیاه را دور از نور مستقیم قرار دهید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط هم یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است.

در صورت عدم وجود نور کافی از لامپ رشد گیاه می توانید استفاده کنید.

دما

این گیاه دمای 30 تا 15 درجه ی سانتیگراد را تحمل می کند اما بهترین دما برای رشد آن بین 18 الی 28 درجه سانتی گراد می باشد. قرار گرفتن در هوای سرد موجب سیاه شدن برگ ها و ریزش آن می شود و همچنین تغییرات ناگهانی دما هم موجب ریزش برگ های فیکوس می شود.

آبیاری فیکوس

این گیاه رطوبت را ترجیح می دهد اما به خشکی هم مقاوم است. بهتر است صبر کنید تا در فاصله ی بین دو آبیاری خاک خشک شود و توجه داشته یاشید که خاک گیاه نباید خیس و غرقابی باشد چرا که به تدریج موجب پوسیدگی ریشه گیاه می شود و برگ های پایین گیاه زرد شده و می ریزند و به مرور زمان گیاه از بین می رود. تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن آن ها می‌شود که برای رفع این مشکل می توانید به مدت ۱۵ دقیقه گیاه را  در تشت پر از آب قرار دهید.

رطوبت

برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بهتر است یک ظرف آب در کنار آن قرار دهید و یا هفته ای یک تا دو بار اقدام به غبارپاشی کنید. توجه داشته باشید که غبار پاشی در زیر نور مستقیم آفتاب باعث ایجاد لکه های سوخته بر روی برگ های گیاه می شود پس از انجام این کار خودداری کنید.

کوددهی

جهت رشد بهتر گیاه فیکوس می توانید از کود مخصوص فیکوس ها طبق دستور العمل استفاده کنید. البته نباید در مصرف کود زیاده‌روی کنید چرا که باعث سوختن گیاه می شود.

همه چیز درباره اصول کوددهی گیاهان

خاک

بهترین خاک فیکوس که می توانید استفاده کنید، خاک حاوی کمپوست می باشد.

تعویض گلدان

زمان مناسب برای تعویض گلدان هنگامی است که ریشه گیاه از خاک بیرون زده باشد در غیر این صورت تعویض گلدان را به تعویق بیندازید.

هرس فیکوس

زمان مناسب برای هرس این گیاه در اوایل تابستان و اواخر بهار است. برای انجام این کار ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند را قطع و یا کوتاه کنید. برای برش شاخه های اضافی برش را از بالای یک گره (ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوک شدن گیاه شود. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد.

تمیز کردن برگ ها

برای تمیز کردن برگ ها از اسفنج مرطوب و یا پارچه ی پنبه ای کمک بگیرید و با کمک آب برگ ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی براق کننده برای گیاه مضر است و بهتر است از این کار صرفنظر کنید.

روش های جالب و آسان برای پاک کردن برگ گیاهان

 

شرکت خدمات باغبانی و فضای سبز سایبان سبز آریا با داشتن نیروی متخصص از فارغ التحصیلان رشته های باغبانی، فضای سبز و گیاهپزشکی جهت مشاوره  رایگان باغبانی و محوطه سازی  در کنارتان هستند.

جهت ویزیت گیاهان آپارتمانی و اعزام سریع کارشناس و باغبان ماهر  با بهترین خدمات باغبانی و مناسب ترین قیمت از ما کمک بگیرید.