Clicky

نحوه جابه جایی گیاهان آپارتمانی

 

جابجایی گیاهان آپارتمانی در اسباب کشی

جابجایی گیاهان آپارتمانی و گلدان ها هنگام اسباب کشی و حمل بار یکی از نکات مهم باربری است که بسیاری از مشتریان تا حدودی نگران چگونگی اجرای آن و سالم رساندن گیاهان و گلدانها به مکان جدید، هستند
گیاهان نقش مهمی در زندگی ما دارند و وجود آنها در خانه و آپارتمان و حتی محل کار می تواند کمکی هر چند اندک به تلطیف فضا و روحیه افراد کند. به ویژه کسانی که به گل و گیاه علاقه مند هستند. حال تصور کنید که با کمک یک شرکت باربری تهران، علاوه بر وسایل منزل، قصد جابجایی و حمل گیاهان را نیز دارید. حتما این سئوال برای شما پیش می آید که اسباب کشی گیاهان و جابجایی گل و گلدان به چه صورت است؟ آیا باید نگران آسیب دیدن گلدانها و گلها هنگام اسباب کشی باشیم؟

اسباب کشی گیاهان و جابجایی گل و گلدان در اثاث کشی

 به طور کلی با انجام یک سری کارها قبل، بعد و در حین اسباب کشی می توان گلدان های گل را سالم به مقصد رساند.

اقدامات قبل از جابجایی گیاهان در اسباب کشی

برای علاقمندان به گل و گیاه، اثاث کشی یکی از بدترین اتفاقات است که موجب از بین رفتن بسیاری از گلدان ها می شود. با انجام یک سری کارها می توانید میزان آسیب به گیاه را به حداقل برسانید. یکی دو روز به روز حمل بار مانده می توانید اقدامات لازم را برای سالم رسیدن گلدان ها انجام دهید. به هیچوجه این کارها را به روز اسباب کشی موکول نکنید زیرا مدت زیادی وقت تان را می گیرد. مهم ترین اقدامات پیش از اسباب کشی اینها هستند:

یک هفته قبل از جابه‌جایی گیاه را آبیاری کنید.

این نکته‌ای بدیهی اما بسیار مهم است. هرچه گیاه دیرتر آبیاری شود، در روز موعود سنگین‌تر خواهد بود. پس بهتر است آنها را یک هفته قبل آبیاری کنید تا زمان کافی برای جذب آب داشته باشند و برای حمل، سبک‌تر شوند.

ضمن اینکه ریشه گیاهان در خاک خیس راحت تر جابه جا می‌شوند و حتی ممکن است در هنگام جابجایی از خاک خارج شوند.

اصول صحیح آبیاری گیاهان

  • کاهش وزن گلدان های خیلی بزرگتر

وزن گیاهان بزرگتر با وجود وزن گلدان های بزرگ و خاک درون گلدان، بسیار بیشتر می شود. اگر تعداد گلدان های بزرگ، زیاد است از قبل به شرکت سایبان سبز آریا  اطلاع دهید تا لوازم چرخ دار حمل گلدان را به همراه داشته باشند. چند روز قبل از حرکت، از آب دادن به گیاه خودداری کنید. به این ترتیب مقدار زیادی از وزن گلدان که مروبط به آب است، کمتر خواهد شد. نگران نباشید یکی دو روز کم آبی به گیاه آسیب نمی زند ولی وزن گلدان را در حالت متعادل نگه می دارد

  • هرس شاخه های گیاه

برخی از گیاهان رشد بیشتری دارند و به مرور دارای چندین شاخه فرعی شده اند. گاهی این شاخه ها از محدوده گلدان نیز خارج شده است. با هرس کردن می توانید اندازه گیاه را در حالت نرمال نگهدارید. هرس شاخه ها اصولا برای گیاه بی ضرر است لذا قبل از حرکت، شاخه های فرعی و اضافی را هرس کنید. به این ترتیب خطر شکستن شاخه های گیاه به حداقل می رسد. این شاخه های هرس شده را نیز با خود به منزل جدید ببرید بعدها می توانید برای قلمه از آن استفاده کنید.

  • افزایش مقاومت گلدان ها

بسیاری از گلدان ها حالت فانتزی دارند، گلدان های شیشه ای، چینی، سرامیک با اشکال متنوع به اندازه کافی مقاومت ندارند. برای افزایش مقاومت گلدان ها از باکس های مکعب و چهارگوش استفاده کنید. جابجایی و بارگیری گلدان های مکعبی شکل بسیار ساده تر است. در مورد گلدان های کوچکتر از باکس های بزرگ چهارگوش استفاده کنید و گلدان ها را درون جعبه قرار دهید. فضای خالی بین گلدان ها را با روزنامه باطله یا یونولیت کیپ کنید تا گیاهان در حین حرکت، آسیب نبینند.

  • نمی‌توانید گیاهان را با خود ببرید؟

اگر به هر دلیلی گیاهان نمی‌توانند شما را همراهی کنند، ما چند ایده برای شما داریم که می‌توانید قبل از تنها گذاشتن گیاهان خود آنها را عملی کنید!

    1. آنها را قلمه بزنید.

یک برش کوچک از هر گیاه جدا کرده، ناحیه بریده شده را با یک دستمال مرطوب بپیچید و آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید. بدین ترتیب می‌توانید از طریق کاشت این قلمه‌ها در منزل جدید و یا در

شهر جدید باز هم از داشتن گیاهان قدیمی لذت ببرید

قلمه گرفتن درست گیاهان

    1. به دوستان خود هدیه کنید.

گیاهان هدایایی فوق‌العاده هستند وممکن نیست که دوستان شما را سورپرایز نکند! می‌توانند گیاهان این دوستان خوب خود را نزد عزیزانتان بگذارید.پس آنها را بین دوستان خود تقسیم کنید. اگر می خواهید از شهری به شهر دیگر یا کشوری به کشور دیگر بروید و پس از آن تصمیم گرفتید باز هم به دوستان خود گل و گیاه هدیه بدهید، می‌توانید روی کمک سایبان سبز آریا حساب کنید، ما کمتر از 3 ساعت آنها را سورپراز خواهیم کرد

    1. گیاهان را به یک مدرسه یا سازمانی دیگر اهدا کنید.

این هم یک راه دیگر برای رقم زدن سرنوشتی جدید برای گیاهان قدیمی است. اینگونه به بقیه انسان‌ها نیز اجازه می‌دهید مانند شما از گیاهان لذت ببرند.

بعد از اینکه گیاهان را به منزل جدیدشان منتقل کردید، فراموش نکنید که برای تطبیق پذیری با محیط تازه به کمی زمان نیاز دارند. نگران نباشید، ریزش ملایم برگ‌ها در این بازه کاملا طبیعی است. اما به محض اینکه برنامه آبیاری جدید را آغاز کنید و آنها را مجدد در نقطه‌ای با نور مناسب قرار دهید، همه چیز مثل گذشته پیش خواهد رفت. برای نگهداری بهتر پس از انتقال گیاهان همانطور که در مطلب راهنمای جامع روش نگهداری گیاهان آپارتمانی و گلدانی گفتیم از گیاهاتان مراقبت کنید.

اقدامات حین جابجایی گیاهان در اسباب کشی

    1. از برگ‌ها محافظت کنید.

اگر گیاه شما دارای برگ‌هایی خاص، ظریف یا حساس است؛ حتما برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، آنها را با کاغذ های بزرگ یا کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید. برای گیاهان رطوبت دوست استفاده از کیسه پلاستیکی مفیدتر است، چون رطوبت را نیز برای آنها حفظ می‌کند. برای تهیه کاغذهای بزرگ از جنس کرافت می توانید به ابزار فروشی‌های نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید، اگر در تهران هستید در بازار بزرگ به راسته‌ی پل نوروز خان مراجعه کنید.

    1. خاک را بپوشانید.

شاید لازم باشد گیاهان بلند را به صورت افقی در ماشین حمل بار قرار دهید. بنابراین بهتر است سطح خاک را با چند روزنامه بپوشانید. روزنامه را به خوبی روی تمام قسمت‌های خاک قرار داده و آن را با چسب به بدنه گلدان بچسبانید. بدین ترتیب در اثر خم شدن، خاکی از گلدان بیرون نخواهد ریخت. روش دیگر که ما در سایبان سبز آریا  از آن استفاده می‌کنیم این است که از سلفن برای بستن ری گلدان جهت جلوگیری بیرون ریختن خاک استفاده می کنیم.
استفاده از سلفن در صورت خیس بودن خاک به راحتی مانند کاغذ پاره نمی شود ضمن اینکه می تواند راحت تر از کاغذ به دور ساقه اصلی گیاه بپیچد و پوشش دهد.

    1. هنگام بارگیری و حمل بار به داخل کامیون

ابتدا مواردی مانند تختخواب، یخچال، میز و صندلی، مبلمان، ماشین لباسشویی و غیره بارگیری کنید. گیاهان آخرین چیزی هستند که باید به داخل کامیون حمل شوند زیرا نمی توان روی جعبه های گیاه، کارتن های بسته بندی را قرار داد. از طرفی اگر از ابتدا گلدان ها را بار بزنید شاید به اندازه کافی فضا برای قرار دادن دیگر لوازم باقی نماند

در مواردی که مقدار اثاثیه منزل خیلی زیاد است و  حمل بار بیش از یکبار انجام می شود. حتما گلدان ها را در کامیون دوم قرار دهید. از طناب و تخته برای بستن و ثابت نگاه داشتن گلدان های بزرگ و کارتن گلدان های کوچکتر، استفاده کنید. دورتادور گلدان را با لوازم دیگر یا پتو و یونولیت بپوشانید تا در حین حرکت ماشین، گلدان حابجا نشود.

اقدامات بعد از جابجایی گیاهان در اسباب کشی

حمل و نقل گیاهان و موجودات زنده سخت تر از اثاثیه و مبلمان است! این یک قاعده کلی است که گیاهان آخر از همه وسایل به داخل کامیون برده شوند و قبل از بقیه وسایل نیز از کامیون خارج شوند. با رسیدن به منزل جدید، ابتدا گلدان را از کامیون خارج کرده و در محل مناسب قرار دهید. به طور موقت می توانید گیاهان را داخل یکی از اتاق ها جای دهید. بلافاصله پس از رسیدن به محل، گلدان ها را آبیاری کنید. فراموش کردن آبیاری می تواند به بهای خشک شدن کامل گیاه تمام شود

اگر دور گلدان ها را با کاغذ یا سلفون پوشانده اید حتما بالافاصله گیاه را آزاد کنید. بهتر است از یک اسپری برای مرطوب کردن برگ ها استفاده کنید. مراقب باشید برخی از گیاهان مثل کاکتوس ها دارای تیغ های بدی هستند! با احتیاط گلدان ها را از بسته بندی خارج کرده و در محل جدید قرار دهید.

ما در شرکت خدمات باغبانی سایبان سبز آریا  قرار است تمام تلاشمان را بکنیم تا بتوانیم حس خوب گل ها و گیاهان را به خانه شما بیاوریم.

ما تلاش می کنیم تا شما بدون نیاز به وقت گذاشتن و بیرون آمدن در ترافیک شهری و از هرکجای این کره خاکی بتوانید تازه‌ترین گل‌ها را در شهر تهران هدیه دهید و یا در محل خودتان تحویل بگیرید.