Clicky

موساریوم گیاه مخصوص مشکل پسندان

 

موساریوم چیست؟

موساریوم از دو بخش تشکیل شده است: موس “moss” به معنی خزه و آریوم “arium” به معنی محل و جای نگهداری می باشد. موساریوم همان تراریوم است که به جای گیاه از خزه استفاده می شود. دارای اکوسیستم رطوبتی می باشد که برای نگهداری گیاه نیاز به آب زیادی نیست و ماهی یک یا دو بار اسپری کردن آب برای گیاه کافیست.

همچنین نیاز به نور مستقیم ندارد و می توانید آن را در پشت پنجره قرار دهید تا نور به صورت غیر مستقیم به آن بتابد یا از نور مصنوعی استفاده کنید. تراریوم خزه که به آن موساریوم گفته می شود یک گلدان شیشه ای دکوری و تزئینی است که برای هدیه دادن نیز بسیار استفاده می شود. بیشتر در خانه یا محیط کار دیده می شود و یا به عنوان خانه ای برای خزندگان و دوزیستان کوچک است.

انواع خزه

خزه ها گیاهان کوچک و غیر گلدار و هاگداری هستند، که به صورت حصیر سبز متراکم یا توده، در مناطق مرطوب و سایه رشد می کنند. آنها برگ و ساقه دارند، اما ریشه واقعی ندارند. برگهای موجود در خزه ها ضخامت کمی دارند. خزه ها تقریبا حدود 12000 گونه هستند و در سراسر جهان پراکنده شده اند. در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

  • خزه چمن فنری
  • خزه چوبی درخشان
  • خزه گردن قو
  • خزه چنگال ابریشمی
  • خزه اسپانیا
  • نگهداری از خزه

خزه ها می توانند در هر جایی که نور کافی و رطوبت دلخواه شان باشد رشد کنند، این گیاهان در دمای منفی 6 درجه سانتی گراد غیر فعال می شوند و رشد نمی کنند، اما در کمتر از این دما هم می توانند زنده بمانند.

کاشت خزه

برای کاشت خزه ابتدا مطمئن شوید، که محل کاشت، خالی از هرگونه علف هرز یا گیاهی باشد، سپس خاک را مرطوب کنید و بعد تکه های خزه را که می توانید از گل فروشی ها تهیه کنید روی خاک قرار دهید. خزه را روی خاک فشار دهید، سپس آن را با اسپری آب پاشی کنید. برای 2 تا 3 هفته به همین روش خزه کاشته شده را آب پاشی کنید، تا خزه بتواند در محل جدیدش مستقر شود. بعد از این مرحله خزه نگهداری خاصی نخواهد داشت، فقط کافیست آن را آبیاری کنید. برخلاف گیاهان دیگر خزه ها دوست دارند، زمانیکه هوا آفتابی است آبیاری شوند. فقط حواستان باشد وقتی خزه ها خشک شدند، آبیاری کنید چون اگر زیاد آبیاری کنید ممکن است بپوسند

نگهداری از گیاه موساریوم

مهم ترین نکته در نگهداری گیاه موساریوم نور و دما است، چون موساریوم ها معمولا در محیط های بسته رشد می کنند. در آن محیط، رطوبت به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به آبیاری نیست. گیاه موساریوم باید بسته به نوع ظرفی که آن را قرار داده اید، ماهی یک یا دوبار با اسپری آب پاشی کنید. اگر ظرف و محلی که موساریوم در آن رشد می کند، کاملا بسته هست بهتر است درپوش آن را ماهی یک بار به مدت 1 یا 2 ساعت بردارید، تا هوای تازه وارد ظرف شود.

بهترین دما برای سر زنده بودن گیاهان موساریومی دمایی بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد می باشد. در صورت نبودن نور مصنوعی (همان لامپ)، نیاز به محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید دارد. (بهتر است روزانه 8 ساعت در زیر استند نور یا نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرند)

 

نحوه ساخت موساریوم

مرحله اول

اگر ظرفی دارید و می خواهید آن را استفاده کنید و اگر هم ندارید از یک فروشگاه ظرف مخصوص موساریوم را تهیه کنید. شما می توانید یک شیشه مربا، گلدان یا ظروف تزئینی را برای موساریوم انتخاب کنید، ارتفاع ظرف را در نظر داشته باشید، در ظرف بلندتر و باریک تر خزه کمتری جای می گیرد.

مرحله دوم

نوع خزه ای که می خواهید برای ساخت موساریوم خود استفاده کنید را تهیه کنید. می توانید از خزه اسپانیایی یا از دیگر گونه های آویزان خزه استفاده کنید، اما خزه های زمینی و رونده مناسب تر هستند. در انتخاب خزه ها دقت کنید زیرا خزه ها باید تازه و مرطوب باشند.

مرحله سوم

می توانید از گل فروشی یا فروشگاه های صنایع دستی وسایل تزئینی برای ساخت موساریوم خود را تهیه کنید. که شامل: صدف، شن، سنگ، سنگ ریزه، خاک و… است. همچنین می توانید گیاهان کوچکی را تهیه کنید و همراه با خزه ها آن ها را بکارید برای بیشتر دیده شدن خزه ها.

مرحله چهارم

خاک های سست، شن، ماسه و سنگ ها را برای کف موساریوم خود تهیه کنید. (خاک های فشرده و رسی مناسب نیستند، زیرا رطوبت را در خود نگه نمی دارند و به خوبی زهکشی در آن ها انجام نمی شود.) در لایه اول محیی برای کاشت خود را ایجاد کنید، که شامل دانه های شن، ماسه، خاک گلدانی و تکه های کوچک چوب و یا ذغال است، سپس روی بستر کاشت را با خزه ها بپوشانید و در برخی  شکاف ها که بستر دیده می شود، وسایل تزئینی که دوست دارید را قرار دهید. خزه ها نباید لایه بندی شوند، زیرا باعث عدم زهکشی می شود و در نهایت کپک می زنند.

مرحله پنجم

ظرف را یک یا دو بار در روز با اسپری آب مرطوب نگه دارید. ظرف موساریوم خود را در محیطی قرار دهید، که دمای آن 18 تا 22 درجه سانتی گراد باشد و نور غیر مستقیم خورشید را بتواند دریافت کند.

 

تیم پشتیبانی شرکت مهندسی سایبان سبز آریا به صورت دائمی حتی در ایام تعطیل کنار شما هستند تا با نظارت و کنترل به روند کار، بهترین خدمات باغبانی در محل را ارائه دهیم. ما به صورت رایگان توسط متخصصین تحصیلکرده و ماهر گیاهپزشک و باغبانی طراحان و تیم بازدید، نیاز شما را د رمحل کارشناسی و بسته به نوع خدمات نمونه و شرایط شما در جلسه با مشاورین مطرح می کنیم تا فضای سبز رویایی شما را با کمترین قیمت و مناسبترین کیفیت ارائه دهیم.

خدمات باغبانی در محل و اعزام سریع باغبان گل و گیاه در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.