Clicky

باغبان کوچک| معجزه تعامل کودک با گل و گیاه

 

با نزدیک شدن به فصل تابستان و در عین حال، تعطیلی مدارس، بسیاری از خانواده ها و والدین به دنبال راهکارهایی برای سرگرم کردن فرزندانشان هستند. یکی از راهکارهایی که برای این مسئله وجود دارد باغبانی کودکان است. کمک گرفتن از کودکان در نگهداری از گیاهان به شما کمک می کند که با یک تیر سه نشان بزنید؛ هم به فرزندتان در رشد و تکامل ذهنی کمک می کنید، هم تابستان لذت بخشی را برایشان به ارمغان می آورید و فضای سبز و گل و گیاه آپارتمانی خود را سر و سامان می دهید.

کودک و باغبانی

باغبانی و پرورش گل و گیاه یکی از لذت های زیبای زندگی و یکی از آسان‌ترین راههای ارتباط کودکان با طبیعت است. کودکانی که از نخستین سالهای زندگیشان شاهد باغبانی پدر و مادرشان هستند و یا خود به کارهاي باغبانی پرداخته‌اند از سلامت روانی بالاتری برخوردار هستند و در بزرگسالی نیز ارتباط مثبتتری با محیط برقرار می‌کنند.

 

تمامی افراد در هر سنی می‌توانند از باغبانی لذت می‌برند، اما کودکان از باغبانی لذت ویژه‌ای می‌برند. باغبانی در واقع یک فعالیت آموزشی است که جدا از بحث لذت‌بخش بودن، فواید بسیار ویژه‌ای برای کودکان دارد.

 

وجود گل و گیاه آپارتمانی و باغبانی در منزل فرصت ارتباط با طبیعت حتی در ابعاد کم و کوچکی را فراهم می کند که به نوبه خود می تواند در سلامت فکری و روحی افراد هم تاثیرگذار باشد. این مسئله در رابطه با کودکان هم به راحتی و یا حتی با درصد بالاتری وجود دارد.

 

باغبانی کودک نیاز به فضا و تجهیزات زیادی ندارد، والدین میتوانند با خرید گلدانی، کودکان را تشویق به این کار کنند. البته والدین پس از تهیه فضای مناسب برای باغبانی، به کودکانشان چگونگی رشد و مراقبت از گیاهان را نیز بایستی آموزش دهند.

 

تحقیق دیگری که توسط محققان انجمن سلطنتی باغبانی (RHS) انجام شد نیز با تایید نتایج مطالعه قبلی نشان داد، کودکانی که در کار باغبانی مشارکت داشتند عملکرد بهتری در مدرسه داشتند و تمایل بیشتری به مصرف رژیم غذایی سالم داشتند.

 

به عقیده متخصصان، باغبانی یکی از حرفه‌هایی است که در آن هر پنج حس انسان به کار گرفته می‌شود و در نتیجه یکی از مفیدترین فعالیت‌ها برای کودکان است که باعث یادگیری پایههای علوم تجربی، هنر، ریاضی در آنان می‌شوند. کودکان از طریق تجربه، دانش زیادی درباره رشد گیاهان به دست می‌آورند. کودکانی که باغبانی میکنند بلوغ فکریشان نیز بیشتر از سایر همسالان خود خواهد بود.

 

تاثیر باغبانی بر کودکان

 

تعامل کودک با گل و گیاه موجب تقویت حس ارزشمندی و اعتماد به نفس در کودک می‌شود

 

- رشد توانایی و مهارتهای کودک: باغبانی علاوه بر لذت‌بخش بودن، فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد که در نهایت باعث رشد مهارت‌ها و ایجاد توانایی‌های جدیدی در کودکان می‌شود.

 

- منبعی برای آرامش کودک: یکی از نیازهای اساسی انسان آرامش است که درکاهش استرس و ارتباط بهتر افراد خانواده و کم شدن مشکلات آنها و اعتماد به نفس آنها تاثیر زیادی می‌گذارد. تعامل گل و گیاه برای کودک آرامش بخش بوده و تنش‌های او را خنثی می‌کند. و در کنار کاهش اضطراب در کودک، بنابراین باغبانی کودکان می تواند در افزایش اعتماد به نفس آنها هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

- افزایش مهارتهای اجتماعی کودک: باغبانی فرصت مناسبی است که کودکان از انزوا درآمده و ضمن آشنایی با یک کار گروهی، یکی از مهارت های زندگی که همکاری با گروه و تعامل با دیگران است را بیاموزند.

 

- تقویت حس مسئولیت پذیری کودک: زمانی که مسئولیت رشد و نگهداری از گیاهان را به فرزندانتان می سپارید به آنها مسئولیت پذیری را یاد می دهید.

 

- افزایش تمرکز کودک: ارتباط با خاک و برگ می تواند به فرزند شما در افزایش تمرکز و هوشیاری اش هم کمک کند.

 

- قدرت درک و فهم: هنگامی که کودکان از گیاهان خود مراقبت می‌کنند با رابطه علت و معلولی موجود در چرخه رشد و حیات گیاهان آشنا می‌شوند و این باعث رشد قدرت درک و فهم آنها می‌شود. آنها یاد می‌گیرند که چگونه زنبورها به شکوفا شدن گل‌ها کمک می‌کنند رابطه بین زندگی گیاه و آب، نور و خاک را در می‌یابند و درک می‌کنند که چگونه وجود علف‌های هرز مانع رشد گیاهانشان هست

تمامی خدمات نگهداری و گیاهپزشکی مورد نیاز شما توسط متخصصان گروه مهندسی سایبان سبز آریا انجام خواهد شد و هر زمان که به خدمات گیاه پزشکی نیاز داشتید، به متخصصان ما اعتماد کنید.