Clicky

طراحی دکوراسیون داخلی با گیاهان آپارتمانی (بخش اول)

 

چیدمان با گیاهان

 

 طراحی دکوراسیون داخلی با گیاهان کاربردی

مقدمه

دکوراسیون داخلی منزل از موارد بسیار مهم و تأثیرگذار بر روحیه و احساسات افراد محسوب می‌شود. ترکیب رنگ‌ها و مصالح و مبلمان بر یکدیگر اثر گذاشته و هرکدام نقش مؤثری ایفا می‌نمایند؛ اما موضوع اصلی در دکوراسیون استفاده از مبلمان یا به‌کارگیری ترفندی عجیب‌وغریب نیست، کافی است با به‌کارگیری احساس هنری و غریزی و با در کنار هم قرار دادن اجزایی ساده، دکوراسیونی زیبا با احساسی خوب از فضا خلق کنید. از نمونه مواردی که به‌سادگی می‌توان با هزینه کم و به ‌آسانی حال و هوای متفاوتی در فضا ایجاد کرد به کار بردن گیاهان در خانه است. اختصاص دادن یک فضای کوچک به گیاهان در خانه علاوه بر زیبایی و جریان احساس خوب در شهرهای آلوده امروزی می‌تواند آلاینده محیط و همین‌طور سبب شادابی و روح بخشیدن به خانه گردد و احساس آرامش و دکوراسیونی زیبا را برای افراد به ارمغان آورد. در این بخش علاوه بر آشنایی با فواید نگهداری گیاهان در هر قسمت از خانه، به تأثیرآن‌ها در دکوراسیون منزل، طراحی دکوراسیون داخلی خانه با گیاهان، دلایل استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه، معرفی گیاهان مناسب برای دکوراسیون خانه، ایده‌های خلاقانه برای تزیین گلدان‌ها و ایده‌های خلاقانه برای چیدمان گلدان‌ها در خانه نیز پرداخته شده است.

 فواید نگهداری و استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه

فواید زیادی برای نگهداری و استفاده از گل‌های آپارتمانی در هر قسمت از خانه در منابع مختلف اشاره شده است؛ که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • گیاهان به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند.
  • این جانداران سبز هم‌چنین می‌توانند در کنترل فشارخون، احساس آرامش و رضایت فردی کمک کند.
  • گیاهان آپارتمانی می‌تواند به بهتر خوابیدن کمک کند.
  • بعضی از گیاهان در شب اکسیژن تولید می‌کنند و این امکان را می‌دهد که خواب بهتری داشته باشید.
  • گیاهان از طریق یک فرآیند فیلتر طبیعی، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند و به تنفس راحت‌تر کمک می‌کند.
  • گیاهان کمک می‌کنند تا افراد تمرکز بیشتری داشته باشند و نیز به بهبود خلاقیت، حافظه و روحیه آن‌ها کمک خواهد کرد.
  • گیاهان به مبارزه با سرماخوردگی و آلرژی کمک می‌کند.
  • گیاهان رطوبت محیط را افزایش داده و گرد و غبار موجود در محیط را کاهش می‌دهند. با این کار به مبارزه با سرماخوردگی کمک می‌نماید.

نکته: به‌منظور جلوگیری از ایجاد آلرژی توسط گیاهان آن‌ها را مرتب تمیز و از جمع شدن گرد وغبار در برگ‌ها و ساقه­ ها محافظت نمایید. از جمله بهترین گیاهان برای مبارزه با آلرژی عبارت‌اند از: لیلیوم، پتوس، بامبو و گندمی.­

2-3- طراحی دکوراسیون داخلی خانه با گیاهان

از گیاهان طبیعی می‌توان در قسمت‌های مختلف منزل نظیر تراس، اتاق‌خواب، آشپزخانه، سالن پذیرایی، سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی و حمام استفاده شود.

گیاهان طبیعی را می‌توان در کف اتاق مورد نظر قرار داده که این روش یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای قرار دادن گیاهان در دکوراسیون آپارتمانی و یا خانه ویلایی است، همچنین می‌توان برای قرار دادن گیاهان در قسمت‌های مختلف منزل از پایه گلدان استفاده گردد که این پایه‌ها باعث می‌شوند تا گلدان‌ها به‌صورت مرتب در کنار یکدیگر قرار گیرند و علاوه بر این می‌توان به‌راحتی فضای زیر گلدان‌ها را تمیز نمود. برای قرار دادن گیاهان روی پایه می‌توان از پایه‌های فلزی و یا پایه‌های چوبی هم استفاده کرد که هرکدام از این مدل پایه‌ها زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند، در ادامه دلایل استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه شرح داده شده است.

دلایل استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، یکی از تکنیک‌های مهم طراحی داخلی به شمار می‌آید؛ اما گل و گیاه در دکوراسیون منزل نقشی فراتر از عناصر طراحی داخلی دارند. آن‌ها به‌عنوان نماینده طبیعت در منزل، از عناصر ایجاد آرامش می‌باشند. در ادامه مطلب هفت دلیل استفاده از گل و گیاه برای طراحی دکور خانه پرداخته شده است:

1- افزودن نقطه کانونی

استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه می‌تواند نقطه‌ای برای جلب توجه افراد و پرت کردن حواس آن‌ها از نقص‌های منزل باشد. گیاهان بزرگی مانند نخل، فیکوس و دراسنا به علت اندازه بزرگ این قابلیت را دارند و به همین منظور از گزینه‌های همیشگی طراحان داخلی محسوب می‌شوند. در صورتی که از این گیاهان در دکوراسیون خانه، با عنوان نقطه کانونی استفاده می‌کنند، کافی است آن را در گوشه دلخواه قرار داده و برای تکمیل زیبایی آن، از گیاهانی مانند خزه در گلدان کمک گرفت. استفاده از گیاهی مانند خزه به این علت توصیه می‌شود که توجه را از گیاه اصلی پرت نمی‌کند.

 در حقیقت گیاهان با ظاهر نامتعارف، مجسمه‌هایی به شمار می‌آیند که با گذشت زمان رشد کرده و ظاهری شگفت‌انگیز به خود می‌گیرند. همچنین استفاده از گیاهان در دکوراسیون خانه برای پنهان کردن یک منظره نیز مرسوم است. برای مثال می‌توان از گیاهان برای پنهان کردن تجهیزات الکترونیکی روی دیوار استفاده کرد.

 2- قاب کردن منظره دلخواه

از گیاهان می‌توان برای قاب کردن یک منظره استفاده کرد تا حواس بیننده ناخودآگاه به آن معطوف شود. در این حالت، استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون برای تأکید بر یک نقطه خواهد بود. برای مثال قرار دادن دو نخل مشابه در دو طرف باجه اطلاعات یک اداره، توجه ارباب رجوع را برای مراجعه به آن جلب می‌کند. در منزل نیز گیاهان مشابه، دو طرف درب ورودی، آسانسور، پله‌ها و یا حتی برای جلب توجه بیننده به یک اثر هنری استفاده می‌شوند.

 3- کاهش صدای مضر

عناصر طبیعی یکی از عوامل جذب صدا‌های مضر محیط می‌باشد؛ بنابراین استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه می‌تواند تا حد زیادی بدون آن که به چیدمان محیط لطمه وارد نماید، این صدا‌ها را به خود جذب کند. صدا‌ها در محیط با برخورد به دیوارها، کف، پنجره‌ها و حتی مبلمان منعکس می‌شوند که این امر موجب تشدید صدا شده و در فضا همهمه ایجاد می‌شود.

تحقیقات نشان داده که استفاده از گیاهان تأثیر زیادی در جذب صدا‌ها با فرکانس بالا دارند. برای این منظور استفاده از گیاهانی مانند فیکوس، نخل دراسنا، اسپاتی فیلوم، شفلرا و فیلودندرون‌های قلبی شکل پیشنهاد می‌گردد. گیاهانی با برگ‌های کوچک مانند فیکوس نیز در مقابل جذب صدا مقاوم بوده و آن را پخش می‌کنند، بنابراین محیط داخلی منزل آرام­تر و آرامش‌بخش خواهد شد.

 4- افزایش عمق محیط

فضا‌های بزرگی مانند لابی ساختمان‌ها معمولاً محیط‌های راحتی نیستند و افراد با قرار گرفتن در آن‌ها احساس ناخوشایندی تجربه می‌کنند. با استفاده از گل و گیاه در منزل و محیط‌های بزرگ‌تر، فضا از نظر بصری به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که احساس ناخوشایند مذکور را از بین می‌برد. از گیاهان می‌توان به‌عنوان پارتیشن‌های جداکننده استفاده کرد که فضایی خصوصی را از یک محیط بزرگ‌تر جدا می‌نماید.

 5- کاهش ارتفاع بصری سقف

قرار گرفتن در محیط‌هایی با سقف‌های بلند، باعث می‌شود که بیننده احساس کوتاهی قد و آسیب‌پذیری داشته باشد؛ بنابراین استفاده از گل و گیاه در دکور منزل با سقف‌های بلندتر از حالت معمول، می‌تواند خطای دید ایجاد کرده و فضا را دلپذیر کند.

 6- افزودن رنگ به محیط

گیاهان با طیف رنگی که از سبز تیره به سبز لیمویی تغییر پیدا می‌کنند، به محیط رنگ می‌بخشند. استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه، مثل اضافه کردن ادویه به غذا، می‌تواند تغییری استثنایی ایجاد نمایید. برگ‌ها به رنگ سفید، نقره‌ای، زرد، قرمز، بنفش و یا نارنجی و گاهی ترکیب چند رنگ در برگ‌های گیاهان، به فضای ساده‌ای که در آن قرار می‌گیرند، عمق می‌بخشد. قرار دادن چند گیاه در کنار یکدیگر با ترکیب مناسب، تصویری زیبا و مؤثر در گوشه‌ای از منزل خلق می­نمایید.

 

 

 
شرکت مهندسی و خدماتی فضای سبز سایبان سبز آریا در راستای رفع نیازهای روزمره‌ شما، خدمات باغبانی و فضای سبز رو با بهترین قیمت و کیفیت در سریع‌ ترین زمان ممکن و زیر نظر متخصصان حرفه‌ ای به شما ارائه می‌ دهد. با شرکت مهندسی و خدماتی سایبان سبز آریا می‌ توانید منزلی همیشه سبز داشته باشید.

 

شرکت مهندسی و خدماتی فضای سبز سایبان سبز آریا در راستای رفع نیازهای روزمره‌ شما، خدمات باغبانی و فضای سبز رو با بهترین قیمت و کیفیت در سریع‌ ترین زمان ممکن و زیر نظر متخصصان حرفه‌ ای به شما ارائه می‌ دهد. با شرکت مهندسی و خدماتی سایبان سبز آریا می‌ توانید منزلی همیشه سبز داشته باشید.