Clicky

نکات مهم در طراحی فضای سبز

نکات مهم در طراحی فضای سبز

گیاهان در طراحی فضای سبز عامل اصلی و نقش مصالح و متریال را در ایجاد یک فضای آرام و دلنشین دارند.
در واقع گیاهان با توجه به ویژگی‌های خاص خود یعنی حجم، شکل و فرم هندسی شان، می‌توانند در ایجاد یک فضا نقشی موثر داشته باشند.
در طراحی فضای سبز، گیاهان می‌توانند به صورت دیوار، سقف و کف به کار روند.
برای مثال اگر گیاهان به صورت انبوه و ردیفی کاشته شوند می‌توانند به شکل دیوار باشند. و یک دیوار سبز را تشکیل دهند.
شاخه‌های پهن و متراکم بالای درختان می‌تواند گزینه مناسبی برای سقف باشد که بعضا آلاچیق‌ها به همین نحو ایجاد می‌شوند.
از این رو گیاهان در یک فضا می‌توانند به راحتی بخش‌های مختلف را تفکیک کنند که نه تنها فضای سبز شما را تشکیل می‌دهند، بلکه می‌توانند یک  تقسیم بندی مناسب برای محوطه شما ایجاد کنند.

پس از پیاده سازی یک طرح کلی، ممکن است در روند طراحی سایر بخش‌های نیازمند تغییراتی در طراحی فضای سبز باشیم، از این رو یک طراح و مهندس لند اسکیپ و محوطه سازی باید همه این احتمالات برای تغییرات را در نظر داشته باشد و البته محیط نیز پس از ایجاد تغییرات و اصلاحات انسجام خود را حفظ کرده باشد.

یکی نکات مهم در طراحی فضای سبز پهنه بندی و تقسیم بندی و به اصطلاح عامیانه تر جانمایی درست و مناسب برای گیاهان و درختان است.
یعنی در تخصیص مناسب فضاها برای گیاهان و درختان با توجه به ویژگی‌های اقلیمی‌و رفتاری گیاهان برای رشد آنها در آینده و افزایش تراکم هر گیاه.
این ملاحظات جزء در نظر گرفتن تغییرات احتمالی برای هر فضای سبز است، در واقع آینده نگری یکی از نکات مهم در طراحی فضای سبز است.

 

انواع سبک‌های طراحی محوطه

برای محوطه سازی باغ و ساختمان آن، باید یک سبک خاص را مد نظر قرار داد. محوطه سازی می‌تواند به سبک‌های مختلفی انجام بگیرد که می‌توان به سبک کلاسیک باغ مراکشی، باغ ایتالیایی، باغ فرانسوی، باغ اسپانیایی، باغ انگلیسی قبل از قرن 18) سبک مدرن (باغ آمریکایی معاصر)، سبک طبیعت گرایانه (باغ ژاپنی، باغ چینی، باغ انگلیسی بعد از قرن 18) اشاره کرد. محوطه سازی به شکل باغ ایرانی، در سبک کلاسیک قرار می‌گیرد و برای محوطه سازی باغ به این سبک باید حتما متراژ بالایی وجود داشته باشد و فضای کوچک مناسب این نوع سبک باغ سازی نیست.


در سبک مراکشی، گیاهان نواحی گرمسیری مانند نخل‌ها، غالب هستند. محوطه سازی باغ به سبک مراکشی بیشتر مناسب جنوب و شمال کشور است البته با لحاظ تمهیداتی می‌توان آن را در سایر نقاط کشور که آب و هوای سردسیری نداشته باشند، نیز اجرا کرد. محوطه سازی به شکل باغ فرانسوی، یکی از گزینه‌های خوب برای طراحی محوطه در مناطق سردسیری محسوب می‌شود. چون اغلب گیاهان این سبک، به سرما مقاوم هستند. برای انواع دیگر باغ سازی محدودیت چندانی به لحاظ گیاهی وجود ندارد و می‌توان طراحی محوطه را با توجه به سبک‌های دیگر هم انجام داد.

مراحل اجرای محوطه سازی

مرحله اول : بازدید پروژه و ملاقات با کارفرما

مرحله دوم : تهیه نقشه اولیه ( شمال نقشه، همسایگی ها، محل ورودی ها و … )

مرحله سوم : تجزیه و تحلیل ( توپوگرافی، سایه اندازی، جهت باد، دمای منطقه، میزان بارش، عوامل طبیعی داخل و خارج سایت )

مرحله چهارم : کانسپت و ایده طراحی بر اساس نظرات کارفرما و بررسی های صورت گرفته

مرحله پنجم : طراحی معماری و برآورد هزینه اجرایی

مرحله ششم : ارائه طرح دو بعدی، سه بعدی و توافق نهایی با کارفرما

مرحله هفتم : تهیه نقشه های اجرایی

مرحله هشتم : اجرای محوطه سازی

 

محوطه سازی و طراحی فضای سبز توسط تیم متخصص و کارشناسی انجام می شود . طرح پیشنهادی به صورت پلان و تصاویر سه بعدی به کارفرما ارائه شده و در آن تمام جانمایی و دسترسی ها مشخص می گردد، تمام جزئیات طرح با همراهی افراد کاملا متخصص در کارگاه تولید و در سایت پیاده سازی می شود . با توجه به دانش معماری، علم به تکنولوژی روز و شناخت کامل و صحیح از کلیه مصالح مورد نیاز، ساخت تمام المانها ( آلاچیق، آبنما، استخر و ) با توجه به سلیقه کارفرما و نیاز پروژه امکان پذیر بوده و هیچ محدودیتی در طراحی و اجرا وجود ندارد.

پس از اجرای فعالیت های عمرانی و آماده سازی بستر کار، کاشت و پیاده سازی فضای سبز با توجه به انتخاب هوشمندانه متخصصان انجام می شود و در انتها ، خدمات نگهداری فضای سبز با توجه به شرایط آب و هوایی در تمام فصول سال توسط کارشناسان صورت می گیرد

برای محوطه سازی باغ و ویلا راه کار‌ها و سبک‌های زیادی وجود دارد که می‌توان هریک را به کار گرفت و با توجه به خواسته‌ها و ایده آل‌های خود، حیاط ویلا را محوطه سازی کرد.
اما اگر بودجه شما محدود باشد و دوست داشته باشید تا برای طراحی محوطه ویلا خود یک سری ایده‌ها را پیاده سازی کنید، می‌توانید از طریق مشاوره با شرکت مهندسی فضای سبز سایبان سبز آریا  و در پیش گرفتن ساز و کار‌های زیر، از یک طراحی محوطه بی نظیر و منحصر به فرد برای ویلای خود بهره مند شوید.
.