Clicky

نکات مهم قبل از خرید گیاهان

نکات مهم قبل از خرید گیاهان

سال‌هاست كه گل‌ها به همراه گلدان‌ها به آپارتمان‌ها رفته و به همراه خود باغچه‌های كوچك را از حياط‌های قديم به خانه‌های جديد آورده‌اند. گياهان آپارتمانی نقش بسيار مهمی در زيبايی محيط خانه، طراوت و شادابی آن و ايجاد تنوع رنگ در گیاهان دارای برگ‌های زينتی بازی می‌كنند.

مقدمه

سال‌هاست كه گل‌ها به همراه گلدان‌ها به آپارتمان‌ها رفته و به همراه خود باغچه‌های كوچك را از حياط‌های قديم به خانه‌های جديد آورده‌اند. گياهان آپارتمانی نقش بسيار مهمی در زيبايی محيط خانه، طراوت و شادابی آن و ايجاد تنوع رنگ در گیاهان دارای برگ‌های زينتی بازی می‌كنند.

باوجوداینکه امروزه انواع گیاهان آپارتمانی در دسترس خریداران است، خرید و نگهداری گیاه مناسب، چندان آسان نیست. پیشنهاد می‌شود اگر می‌خواهید گیاهی را بخرید، نخست به مطالعه این فصل از کتاب بپردازید و از میان گیاهان مختلف آنچه را که واقعاً مناسب می‌دانید انتخاب نمایید، سپس به روش‌های نگهداری آن‌ها در مباحث بعدی دقت کنید تا گیاهان شاداب و سرحال داشته باشید و به زیبایی منزل یا محل کار برافزایید.

نکات مهم قبل از خرید گیاهان آپارتمانی

الف) هماهنگی بین گیاه خریداری شده و محل مورد نظر

گیاهی که برای خرید و نگهداری در خانه انتخاب می‌کنید باید از لحاظ میزان نور مورد نیاز با نور موجود در محل مورد نظر هماهنگی داشته باشد.

در هنگام خرید هماهنگی گلدان با وضع، فرم و فضای اتاق را در ذهن ترسیم نمایید. بعضی از گیاهان با شکل خاصی و تعداد برگ‌ها مانند آگلونما اتاق های کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.

ب) دقت به شرایط محیطی مکان مورد نظر

کلیه شرایط محیطی اعم از نور، حرارت و رطوبت محیط را به کارشناس گل و گیاه بیان نمایید تا گلدان مناسب با شرایط محیطی مورد نظر را معرفی نماید.

گیاهان خانگی قبل از خریداری در گلخانه پرورش یافته‌اند که هوای آن گرم و مرطوب است. محیط خارج از گلخانه با محیط گلخانه تفاوت دارد؛ بنابراین، همواره گیاهان مورد نظر را از فروشنده‌ای معتبر تهیه کنید که آن گیاه را برای مقاوم شدن در برابر شرایط نامساعد آماده کرده باشد.

ج) داشتن اطلاعات کافی راجع به گیاه مورد نظر

نام گیاه را از فروشنده سئوال کنید و در صورت امکان نام علمی آن را به خاطر بسپارید تا بتوانید اطلاعات جامع‌تری درباره آن در منابع و مأخذ کسب نمایید.

در صورتی که مبتدی هستید بهتر است گیاهان کم توقع، ارزان، سریع الرشد و قابل تکثیر را انتخاب نمایید.

د) بررسی دقیق گیاه در زمان خرید

حاشیه و نوک برگ‌های گیاه را بررسی کرده تا قهوه‌ای و سوخته نباشد.

برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و خاک گیاه را به دقت بررسی نمایید تا آثار و بقایای آفات، امراض و علف هرز در آن مشاهده نشود و از خرید این گونه گیاهان خودداری نمایید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می‌نماید.

ه) توجه به تعویض گلدان در زمان خرید

از فروشنده، گیاه "ریشه پر" تقاضا نمایید، این بدان معنی است که مدت زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی بوجود نمی‌آورد، در غیر این صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان گردد.

و) توجه به نوع گیاه در زمان خرید

اگر تصمیم به خرید گیاهان گلدار دارید، گیاهی را انتخاب نمایید که پر غنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آن‌ها شکفته شده باشند.

در صورتی که مایل به خریداری گلدان‌های با کاشت گروهی و گیاهان مختلف می باشید، دقت نمایید که گیاهان مجموعه از نظر قد و رنگ و نیازهای محیط کاملاً هماهنگ باشند.

ز) پرسش درباره دستورالعمل‌های مراقبت و تغذیه گیاه مورد نظر

دستور العمل نگهداری گیاه خریداری شده را از فروشنده طلب نمایید و در هنگام خرید گیاه، مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد، محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری نموده و نحوه استفاده از آن را سؤال نمایید.

ح) زمان مناسب خرید گیاهان

گیاهان خانگی را در هر موقع سال می‌توان خرید، اما بهتر است واریته‌های گیاهان حساس و آسیب پذیر را در ماه های آخر بهار و میانه پاییز خریداری کرد.

ط) نکاتی درباره خرید بذر و پیاز گیاهان

اگر به دنبال بذر گیاهان گل‌دار هستید، در این صورت امکان بذر نسل اول را خریداری نمایید.

اگر پیاز گیاه را خریداری می نمایید آن را امتحان کنید که سفت باشد، پوسیدگی نداشته باشد، سوراخ نداشته باشد و برگ از آن بیرون نیامده باشد (سبز نکرده باشد).

☘️ شرکت مهندسی و خدماتی فضای سبز سایبان سبز آریا در راستای رفع نیازهای روزمره‌ شما ، خدمات باغبانی و فضای سبز رو با بهترین قیمت و کیفیت در سریع‌ ترین زمان ممکن و زیر نظر متخصصان حرفه‌ ای به شما ارائه می‌ دهد. با شرکت مهندسی و خدماتی سایبان سبز آریا می‌ توانید منزلی همیشه سبز داشته باشید!