Clicky

ساخت سموم خانگی و مبارزه با آفات گیاهان آپارتمانی

مبارزه با حشرات و آفات روی گیاهان آپارتمانی

گاهی اوقات گیاهان آپارتمانی دچار حشراتی مثل شته، عنکبوت و غیره می­‌شوند. برای جلوگیری از آن‌ها نیاز نیست از سموم شیمیایی استفاده کنید، همین‌که خاک گیاه را سالم نگه‌دارید بهترین پیشگیری است. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. نگهداری گل آپارتمانی با خاکی سالم و شرایط مطلوب تا حد زیادی گیاه را ازآفت‌ها در امان نگه می‌دارد، اما خوب ممکن است به هر دلیلی گیاه آپارتمانی دچار آفت گردد.

به‌هرحال اگر به هر دلیلی گیاه آفت گرفته، آن را از بقیه‌ی گیاهان جدا کنید تا آفت به آن‌ها هم سرایت نکند؛ در ادامه برگ‌های گیاه آپارتمانی را با آب اسپری کنید. می‌توان از فروشگاه‌هایی که سموم گیاهی می‌فروشند سم مخصوص آفت گیاه را تهیه نمایید اما سموم شیمیایی نه‌تنها مضرات مختلفی برای سلامت فرد و گیاهان دارند، بلکه آن‌قدر هم کارآمد نیستند. در مرحله اول هنگامی‌که از این سموم استفاده می‌کنید تعداد زیادی از آفات نابود خواهد شد؛ اما به‌مرور زمان این آفات مقاومت بیشتری نسبت به سم پیدا خواهند کرد و قوی‌تر می‌شوند. بدین ترتیب بهتر است که از سم خانگی برای گیاهان استفاده کنید. در ادامه با روش ساخت حشره‌کش خانگی و آفت‌کش خانگی آشنا خواهید شد. با مواد موجود در اطراف محل زندگی می‌توان سم طبیعی تهیه نمایید که به‌سلامت افراد آسیب وارد نکند و همچنان ارزان باشد.

طریقه ساخت چند نمونه سم خانگی آسان برای گیاهان

 1- آب و شوینده

با استفاده از یک ماده شوینده یک سم خانگی مناسب تهیه کنید. پنج قاشق سوپ‌خوری ماده شوینده، به همراه چهار فنجان آب را باهم مخلوط‌کنید. سپس آن را با یک ظرف مناسب روی گیاهان اسپری کنید. این سم، برای از بین بردن شپش و کنه عنکبوتی کارآمد خواهد بود.

2- روغن نیم

روغن نیم یا چریش هم یک آفت‌کش قوی است. می‌توان با این روغن هندی، هر نوع حشره‌ای که بدن نرمی دارد را از بین برد و از سلامت گیاه مطمئن باشید.

3- ماءالشعیر

ماءالشعیر به‌عنوان یک تله استفاده می‌شود. با ریختن مقداری از این نوشیدنی کنار گل و گیاه آپارتمانی، موجوداتی همچون حلزون و لیسه را به آن جذب کنید و از خاک جدا نمایید. نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور یا آب‌پرتقال هم کارآمد خواهند بود.

 4- سیر

حشرات مختلفی از بوی سیر متنفر هستند. چند حبه سیر را پوست گرفته و داخل خاک گلدان قرار دهید. بویی که از سیر آزاد می‌شود، حشرات را دور می‌کند.

 5- اسپری فلفل

با دو قاشق سوپ‌خوری فلفل، شش قطره ماده شوینده و سه لیتر آب، محلول فلفل را طراحی کنید. سپس این محلول را روی گیاهان اسپری کنید. این محلول انواع حشرات و کنه‌ها را از بین می‌برد. فلفل‌های قرمز، سیاه، چیلی و پاپریکا در این خصوص می‌توان به کار برد.

 6- الکل

یک یا دو فنجان الکل ۷۰ درصد را با یک لیتر آب مخلوط کنید. محلول به‌دست‌آمده را روی گیاهان و مخصوصاً گیاهان گرمسیری اسپری کنید. سریعاً شاهد دور شدن حشرات خواهید بود.

 7- آب

آب نوشیدنی ساده‌ترین شکل سم خانگی برای گیاهان است. با اسپری کردن و ریختن آب روی گیاهان، می‌توان حشرات را از گیاهان و برگ‌ها دور کنید.

نکته: مبارزه با حشرات و آفات کار سختی است. با یک‌بار استفاده از این سموم خانگی، گیاهان آزاد و رها نمی‌شوند. به‌جز این چند سم خانگی برای گیاهان که معرفی شد، سموم و راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد. می‌توان از کارت‌های زرد چسبناک برای به دام انداختن حشرات استفاده کنید؛ اما دقت کنید و ببینید که کدام محلول و کدام سم پاسخ بهتری می‌دهد. سپس آن را نسبت به نیاز تغییر دهید و هرروز یک‌بار تا زمان نابودی کامل حشرات از آن استفاده کنید.

☘️ شرکت مهندسی و خدماتی فضای سبز سایبان سبز آریا در راستای رفع نیازهای روزمره‌ شما ، خدمات باغبانی و فضای سبز رو با بهترین قیمت و کیفیت در سریع‌ ترین زمان ممکن و زیر نظر متخصصان حرفه‌ ای به شما ارائه می‌ دهد. با شرکت مهندسی و خدماتی سایبان سبز آریا می‌ توانید منزلی همیشه سبز داشته باشید!