Clicky

تفاوت و تشخیص آفات و بیماری های گیاهی

 

آفت گیاه چیست؟
آفت گیاهان به جانورانی گفته می­شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به گیاه خسارت وارد می­کنند. مجموعه حشراتی که با فرو بردن خود به درون گیاه شیره آن را می­خورند و با نفوذ در بافت­های مختلف گیاه مانع رشد آن می­شوند. متاسفانه تشخیص بعضی از این آفات بسیار سخت است.

بیماری گیاهی کدام است؟  
بیماری گیاهی را هرچیزی تعریف کرده‌اند که جلوی عملکرد حداکثری گیاه را می‌گیرد. این تعریف گسترده‌ای است و بیماری‌های ناشی از عوامل زنده و غیرزنده را در برمی‌گیرد.

بیماری‌های فیزیولوژیک و غیرعفونی:

 

این بیماری‌ها به دلیل شرایط محیط بیرونی گیاه و نه عوامل زنده به وجود می‌آیند. آنها از گیاهی به گیاه دیگر سرایت نمی‌کنند اما بسیار رایج هستند و باید به هنگام ارزیابی سلامتی هر گیاهی مدنظر قرار گیرند. کمبود موادّ مغذی، فشردگی خاک، آسیب‌های ناشی از شوری، یخ‌زدگی و آفتاب‌سوختگی از این قبیل بیماری‌ها هستند.

 


بیماری‌های ناشی از عوامل زنده یا عفونی:
این بیماری‌ها به دلیل میکروارگانیسم‌های زنده به وجود می‌آیند. هنگامی که گیاهان توسط این عوامل آلوده می‌شوند، به آنها بیمارگر گیاهی گفته می‌شود. در گیاه‌پزشکی فقط درباره‌ی بیماری‌های گیاهی ناشی از عوامل زنده بحث می‌شود. پاتوژن‌ها می‌توانند از گیاهی به گیاه دیگر سرایت کنند و شاید همه‌ی بافت‌های گیاه شامل برگ، جوانه، ساقه، طوقه، ریشه، غده، میوه، دانه و بافت‌های آوندی را آلوده کنند.

شرکت مهندسی سایبان سبز آریا با اعزام کارشناس گیاه پزشک در محل کار و منزل ضمن تشخیص انواع آفات و بیماری جهت رسیدگی و درمان گیاهان اقدامات لازم را انجام میدهید.

پنج بیماری مهم گیاهان آپارتمانی

 

انواع پاتوژن‌های گیاهی
پاتوژن‌های گیاهی بسیار شبیه عوامل بیماری‌زا در انسان‌ها و حیوانات هستند. قارچ، ارگانیسم قارچ‌مانند، باکتری‌‌، فیتوپلاسما، ویروس، ویروئید، کرم‌های لوله‌ای و گیاهان انگل همگی پاتوژن‌های گیاهی هستند.
مثلث بیماری
برای پیدایش یک بیماری در هر سیستم گیاهی وجود سه مؤلفه ضروریست:
• گیاه میزبان حسّاس
• عامل بیماری‌زا
• محیط مطلوب

طبقه بندی بیماری های گیاهی براساس عوامل بیماری زا

زمانی‌که این سه مؤلفه در یک زمان وجود داشته باشند، بیماری پدید می‌آید. یعنی هنگامی‌که یک گیاه میزبان حساس در ارتباطی تنگاتنگ با یک عامل بیماری‌زای گیاهی تحت شرایط محیطی مطلوب قرار گیرد، بیماری به وجود می آید.

 

تیم پشتیبانی شرکت مهندسی سایبان سبز آریا به صورت دائمی حتی در ایام تعطیل کنار شما هستند تا با نظارت و کنترل به روند کار، بهترین خدمات باغبانی در محل را ارائه دهیم. ما به صورت رایگان توسط متخصصین تحصیلکرده و ماهر گیاهپزشک و باغبانی طراحان و تیم بازدید، نیاز شما را د رمحل کارشناسی و بسته به نوع خدمات نمونه و شرایط شما در جلسه با مشاورین مطرح می کنی تا فضای سبز رویایی شما را با کمترین قیمت و مناسبترین کیفیت ارائه دهیم.

خدمات باغبانی در محل و اعزام سریع باغبان گل و گیاه در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

همین حالا جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید:

دکتر باقری 09125545188

مهندس موسی پور 09124136191

متخصصین تحصیلکرده فضای سبز سایبان سبز آریا، نیاز شما را درمحل کارشناسی و بسته به شرایط شما بهترین خدمات را با کمترین قیمت و مناسبترین کیفیت ارائه می دهیم تا فضای سبز رویایی شما را ایجاد نماییم.