Clicky

روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی

 

 

ازدیاد عبارت است از افزایش در تعداد گیاهان با استفاده از کاشت بذر، قلمه، ریشه، برگ، ساقه زیرزمینی، پاجوش یا پاگیاه، تنه جوش، پیاز و بالاخره خوابانیدن گیاه به روشهای مختلف.

قلمه: عبارت است از قسمتی از ساقه، برگ یا ریشه که از گیاه مادری جدا شده و در شرایطی نگهداری می گردد که در آن ریشه زایی صورت گیرد که خود انواع مختلفی دارد.

قلمه ساقه: معمولی ترین نوع قلمه است. قسمتی از ساقه را که دارای جوانه جانبی و یا انتهایی است از گیاه مادری جدا نموده و در محیط مساعد که اصولا خاک است قرار می دهند تا به صورت گیاه مستقلی رشد نماید، برای این منظور گلدانی با زه کش مناسب و پر از خاک کمپوست سبک و یا شن تهیه و قلمه های ۷ تا ۱۰ سانتی متری با جوانه انتهایی و حداقل دو جفت برگ از شاخه های سالم قطع و جفت پایینی برگ را حذف و قسمت عاری از برگ قلمه را طوری در حفره های ایجاد شده در خاک قرار دهید که جفت بالایی برگ با خاک هم سطح باشد، با فشار انگشتان خاک اطراف قلمه را متراکم و سپس آبیاری نمایید، جهت حفظ رطوبت محیط، گلدان را با کیسه پلاستیکی پوشانیده و هر روز ۵ دقیقه کیسه را از روی خزانه بردارید.

بدیهی است کاشت این نوع قلمه منحصر به گیاهان علفی مانند برگ بیدی، حسن یوسف و امثال آن است و کاشت قلمه های چوبی و سخت در آپارتمان مشکل است.

چطور از ساقه گیاه زاموفیلیا قلمه بگیرم؟

قلمه برگ:

این روش به صورت های مختلفی برای گیاهانی مانند سانسوریا، بنفشه آفریقایی،بگونیا، فیکوس و ... استفاده می شود. نکته ی مهم آنست که از برگهای سالم و بدون آفت و بیماری استفاده شود. در ادامه به صورت جزئی تر برای هر کدام از این گیاهان توضیحاتی ارائه خواهد شد.

تکثیر گیاهان از طریق برگ | ریشه دار کردن برگ گیاهان

تقسیم بوته:

یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر اغلب گیاهان آپارتمانی و حتی بعضی از گیاهان باغچه ای، تقسیم بوته است.

در این روش اساس کار این است که گیاه از گلدان خارج شده و به چند گیاه کوچک تر که دارای ریشه هستند تقسیم شود. به این ترتیب یک گیاه کامل ممکن است به دو، سه و یا حتی چهار گیاه کوچک تر تبدیل گردد.

این روش برای گیاهانی مانند آگلونما، مارانتا، برگ عبایی قابل استفاده است.

پاجوش یا پاگیاه:

در نقاط گوناگون ریشه گیاهانی مانند آناناس و گازمانیا جوانه هایی ایجاد می گردد که پس از رشد به صورت گیاهان کوچک در اطراف گیاه مادری سر از خاک بیرون آورده و با خارج نمودن آنها و بعضا با مقداری ریشه قدیمی و مادری می توانند گیاهان جدیدی را در گلدانهای جدید به وجود بیاورند.

پاجوش چیست؟

ساقه رونده: عبارت است از ساقه باریکی که از یک گیاه مادری بر روی سطح خاک گسترش می یابد.

جهت ازدیا میتوان گلدانهای کوچکی را در کنار گلدان مادری قرار داد و سپس ساقه های رونده را در گلدان های کنار گلدان مادری قرار داد و پس از شروع رشد در آن ها، گیاهک را از گیاه مادری جدا نمود.

تکثیر با ساقه رونده مانند گندمی، توت فرنگی

فیلم آموزش تکثیر گل گندمی

ساقه زیرزمینی یا ریزوم:

ساقه ایست که در زیر خاک به صورت افقی روییده و با بیرون آوردن آن و کاشت در گلدانهای جدید می توان آن را تکثیر نمود.

سانسوریا، زاموفیلیا و برگ عبایی از جمله گیاهان ریزوم دار هستند.

شرکت خدمات باغبانی سایبان سبز آریا با اعزام باغبان و کارشناس گیاهپزشک در محل نیاز گیاهان شما را با بهترین قیمت و مناسبترین کیفیت بررسی و برطرف می کنند.